Niclas Rönnström gästar Skolprat.

Nytt avsnitt av Skolprat: Om ledarskap och skolförbättring med Niclas Rönnström

Hur kan du som skolledare arbeta strukturerat med skolförbättring? Och hur skiljer sig rektorsrollen i Sverige från andra länder? Om det handlar nya avsnittet av Skolprat, där universitetslektorn Niclas Rönnström är gäst.

I nya avsnittet av Skolprat har poddvärdarna Karin Rådberg och Markus Brunfelt bjudit in Niclas Rönnström. Han är utbildningschef för rektorsprogrammet på Stockholms universitet och docent i pedagogik vid institutionen för pedagogik och didaktik.

Den här gången handlar podden om pedagogiskt ledarskap. Samtalet borrar bland annat i frågan hur skolledare kan bygga kapacitet för skolförbättring? Dessutom diskuteras begreppen organisatorisk kapacitet, förbättringskapacitet och förbättringsagenter. Vad innebär de här begreppen och hur kan du som skolledare använda dem i ditt dagliga arbete?

Författare till flera populära böcker

Förutom sina uppdrag på Stockholms universitet medverkar Niclas Rönnström också i ett nationellt forskarstöd inom regeringsuppdraget Samverkan för bästa skola, där han leder ett vetenskapligt råd.

Niclas är även författare, bland annat till de populära böckerna Att förbättra skolor med stöd forskning och Att leda skolor med stöd i forskning.

Här kan du läsa mer om böckerna.

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se