Klara Almström är en av fredagsfinalisterna i Idol 2022. Foto: Annika Berglund

Klara Almström i Idol: “Jag älskade att ha en personlig handledare”

Hon är en av fredagsfinalisterna i Idol 2022 och gör succé i tv-rutan varje vecka.
Till vardags pluggar hon på musikgymnasiet Rytmus, men innan dess var hon elev på Kunskapsskolan.
Här berättar Klara Almström om hur det är att plötsligt kastas in i den smått overkliga “Idol-bubblan”, men också hur hon minns sin skoltid.

När Klara Almström ringer upp har hon precis repat med en symfoniorkester inför veckans fredagsfinal i Idol. Hon ska sjunga “Skyfall” från Bond-filmen med samma namn.

– Det var lite nervöst innan, det var första gången jag sjöng med en orkester. Men det var superkul, berättar hon. Hela grejen med att vara med i Idol är fortfarande lite overklig. Det har nog inte riktigt gått in än. Jag har ju sett programmet sedan jag var liten, och nu känns det så konstigt att jag själv är här.

Klara har alltid haft ett stort musikintresse. Sedan hon var barn har hon deltagit i sångtävlingar, och nu pluggar hon på musikgymnasiet Rytmus i Stockholm. Men att söka till Idol var ingen självklarhet.

– Innerst inne har jag alltid velat söka, fast utåt har jag sagt att det inte är min grej. Men förra hösten kände jag att “nu är det dags”. Att få guldbiljetten var jättestort, det är något jag alltid drömt om att få hålla i min hand.

Vad har varit roligast i Idol hittills?
– Hela upplevelsen, allt vi får vara med om. Vi får testa på att leva ett häftigt artistliv och jobba med riktiga proffs inom varje område. Det är en otroligt bra skola. Sen är det helt underbart att umgås med de andra idolerna. Vi har kommit varandra så nära eftersom vi bor ihop och gör allt tillsammans, de är mina bästa vänner just nu.

Vad har varit svårast?
– Det är stor press hela tiden, det gör att jag tänker och funderar mycket på vem jag är och vilka förväntningar jag har på mig – från mig själv, publiken och juryn. Vi måste hela tiden utmana oss för programmets skull, vi köttar verkligen varje dag. Men vi får massor av hjälp från alla vi jobbar med, och jag tror att man ibland måste gå igenom en jobbig tid för att sedan gå ut starkare.

“Haft stor nytta av att kunna planera mina studier”

Innan Klara började gymnasiet gick hon på Kunskapsskolan Spånga i Stockholm.

– Jag bytte till Kunskapsskolan när jag skulle börja åttan. Det var en väldigt rolig tid i mitt liv. Jag hittade snabbt ett fint kompisgäng som jag fortfarande umgås med.

Hon berättar att arbetssättet på Kunskapsskolan har varit till stor nytta på gymnasiet.

– Jag lärde mig att ta eget ansvar på Kunskapsskolan. När jag började gymnasiet krävdes det att vi skulle sätta upp delmål och planera våra studier. Många i klassen tyckte att det var svårt, men för mig var det en självklarhet eftersom jag hade jobbat så på högstadiet. Då blev det tydligt vad jag hade fått med mig, säger Klara.

Alla elever på Kunskapsskolan har en personlig handledare, som de har ett individuellt samtal med varje vecka. Där får de bland annat hjälp med att planera sina studier.

– Jag älskade att ha en personlig handledare, det var lite som att ha en extramamma i skolan. Vi kom varandra väldigt nära och har kontakt än idag. Vi delade intresset för musik och uppträdde tillsammans på avslutningen. Jag minns speciellt en period när det var stressigt inför slutbetygen i nian, och vi brukade sitta tillsammans och öva i musiksalen. Det var så skönt med en paus från stressen.

Vad drömmer du om i framtiden?
– Just nu är det förstås att nå så långt som möjligt i Idol. Efteråt hoppas jag kunna sätta fart på min musikkarriär. Jag hoppas verkligen att jag får möjlighet att spela in musik och kunna jobba som artist, det är min dröm.

Vi önskar Klara stort lycka till i Idol under hösten!

Klara Almström
Pluggar: Sista året på Rytmus musikgymnasium i Stockholm