Alva går på Kunskapsskolan Norrköping och sitter med i Framtidsrådet.

Mot framtiden med hållbarhet och bikupor i sikte

I december 2021 startades Framtidsrådet på Kunskapsskolan Norrköping. En av dem som varit med från starten är Alva i årskurs 9. Här berättar hon om Framtidsrådets hållbarhetsarbete och om bikupan som står på skolans tak.

Ett av Kunskapsskolans fokusområden är “hållbarhet i allt vi gör”. Läraren Malin på Kunskapsskolan Norrköping tog initiativet till Framtidsrådet efter att hon inspirerats av andra skolors hållbarhetsarbete inom Kunskapsskolan. Just nu sitter tio elever i rådet som arbetar just för att uppnå en högre hållbarhet på skolan, både miljömässigt och socialt. Alva är en av de elever som varit med från starten. Hon började på Kunskapsskolan i årskurs 6 och går nu i 9:an.
– Jag tycker om Kunskapsskolans arbetssätt där man jobbar framåt utifrån sig själv och sina egna förutsättningar, säger hon

Första onsdagen i varje månad träffas Framtidsrådet för att diskutera och ta beslut i olika frågor.
– Ibland behöver vi arbeta med olika projekt lite mer intensivt och då har vi möten två veckor i rad, berättar Alva.

Våren 2022 anordnade Framtidsrådet en ukrainahjälp.
– Alla på skolan som ville fick lämna in saker som vi kunde sälja. Sedan arrangerade vi en loppis efter skoltid och pengarna skänkte vi till Ukraina. Vi skänkte också alla saker som blev över från försäljningen till Ukraina.

Andra saker Framtidsrådet har ordnat är bland annat sopkärl i cafeet och kompostkärl runt om på olika platser i skolan.

Just nu står dessutom en bikupa på skolans tak.
– Vi hade pratat lite om att vi skulle kunna ha solceller eller växter som andas mycket koldioxid på skolans tak.

– Vår fastighetsägare hörde talas om Framtidsrådet, och deras hållbarhetsgrupp stämde möte med eleverna i rådet, berättar Linda Teske som är rektor på Kunskapsskolan Norrköping.

– De frågade om vi kunde tänka oss att ha en bikupa på taket för att på så sätt gynna den biologiska mångfalden och det tyckte vi lät som ett bra och spännande projekt, säger Alva.

Bikupan kom på plats i maj 2022 och Kunskapsskolan Norrköping har nu ett tvåårigt avtal för bikupan.
– En gång i månaden kommer det en kille och tar hand om bina i kupan. Nu är de i vinteride och vi har fått ta del av binas honung, berättar Alva.

Hela 48 burkar honung hade bina producerat under sommaren och Framtidsrådet och fastighetsägarna delar på burkarna.
– Vi ska anordna en pysselkväll där vi gör miljövänligt pyssel och säljer honungen. Pengarna från honungen ska gå till välgörenhet, berättar Alva.

Alva har alltid varit engagerad i miljöfrågor. Till vardags cyklar hon mycket och annars tar hon tåg eller buss när hon måste.
– Jag har alltid brytt mig om miljö och klimatet och tycker man ska göra det man kan för att bidra till en bättre värld. Vi har en jord, den vi lever på och det är så viktigt att den mår bra. I somras var det ju till exempel extremt varmt i England, 40 grader, så ska det inte vara. Det är viktigt att vi gör vad vi kan för att rädda klimatet.

En av alla burkar honung.