Sara Chimar är lärare på Kunskapsskolan Tumba.

“Känner man sig trygg så vågar man mer”

Sara Chimar insåg tidigt att hon inte ville ha ett stillasittande kontorsjobb och utbildade sig till idrottslärare. För fyra år sedan började hon arbeta på Kunskapsskolan Tumba.
– Om eleverna tycker att rörelse är kul och härligt bär de oftast med sig den känslan livet ut, säger hon.

Att Sara Chimar verkligen tycker om sitt jobb som idrottslärare är tydligt.

– Det ger mig möjligheten att få träffa så många härliga elever och att tillsammans dagligen göra många olika saker såsom att vistas i naturen och genomföra friluftsaktiviteter, lära ut simning, träna styrka i en hall eller på utegym och ibland bara låta eleverna hitta ett lugn på en yogamatta, säger hon.

Många barn och ungdomar väljer gärna lugnare aktiviteter såsom datorspel och skärmtid och människor överlag sitter stilla allt mer i vardagen. Därför menar Sara Chimar att ämnet idrott och hälsa blir allt viktigare.

– Det är viktigt att skolan kan hjälpa eleverna genom att lära dem att värdesätta träning och fysisk aktivitet i sin vardag, att få fler elever att förstå att träning främjar både hälsan och välmåendet, säger Sara.

För att öka elevernas lust till motion och rörelse menar hon att det är grundläggande att skapa en positiv känsla, helt enkelt rörelseglädje.

– Om eleverna tycker att det är kul och härligt bär de oftast med sig den känslan livet ut och förstår vikten av rörelse och hälsa, säger hon.

Det roligaste med jobbet tycker Sara är att få se eleverna utvecklas och ha kul. Och hon poängterar hur viktigt det är att skapa trygghet i idrottshallen.

– Känner man sig trygg vågar man mer! Man behöver absolut inte vara bäst på allt eller i någon särskild sport för att kunna nå ett A i idrott som många tror, säger Sara.