Lena Ljungdahl, pressbild.

Skolprat med Lena Ljungdahl: Om pågående dödligt våld (PDV) i skolan

Vad kan och bör en skola göra för förebyggande arbete kring PDV, pågående dödligt våld? Det och mycket annat diskuteras i detta avsnitt då Skolprat gästas säkerhetsexperten, poddaren och författaren Lena Ljungdahl.

Dagens avsnitt av Skolprat, med Karin Rådberg och Niklas Åkerblom, gästas av säkerhetsexperten, poddaren och författaren Lena Ljungdahl som pratar om PDV-attacker.

I samtalet diskuterar de kring vad PDV är, hur ett förebyggande arbete kan se ut, hur en PDV-attack går till och vad vi hittills lärt oss av forskning, studier och erfarenheter.

Lena Ljungdahl har ett förflutet som förundersökningsledare och spanare inom polisen. Hon syns i olika mediala sammanhang och driver en av Sveriges största krimpoddar “Över min döda kropp” med Anna Jinghede. Tillsammans har de nyligen även släppt romanen “Någon måste dö”. Vid sidan av detta föreläser Lena Ljungdahl om brott och straff, lag och rätt och PDV-attacker.

Här hittar du mer information om Lena

Här hittar du podden “Över min döda kropp”

Här hittar du boken “Någon måste dö”

Här hittar du information om CVE

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med dina funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se