• Kunskapsskolan
  • Aktuellt
  • Läraren Victor: “Våra elever lär sig att planera, det ger ett försprång i gymnasiet”

Victor Thoreqvist, svensklärare på Kunskapsskolan i Krokslätt.

Han gillar Kunskapsskolans arbetssätt och uppskattar framför allt de personliga handledningssamtalen som eleverna har med sin lärare varje vecka.
– Det är fantastiskt att se eleverna utvecklas. Jag känner att jag gör skillnad varje dag, säger Victor Thoreqvist, lärare i svenska på Kunskapsskolan Krokslätt.

Victor Thoreqvist är inne på sitt tionde år som lärare. På Kunskapsskolan har han jobbat de senaste åtta.

– Jag bodde i Stockholm under några år. Där arbetade jag på Kunskapsskolan i Enskede. Innan jag började där visste jag ingenting om Kunskapsskolan, men jag kände direkt att jag gillade arbetssättet. Vi fokuserar mycket på relationer, och som lärare har jag en nära relation till både eleverna och mina kollegor.

När Victor flyttade tillbaka till västkusten för tre år sedan började han på Kunskapsskolan Krokslätt. Där undervisar han i svenska för årskurs 6-9, och är även förstelärare och arbetslagsledare.

– Jag trivs väldigt bra. Jag känner varje dag att jag gör skillnad, att mitt jobb är viktigt. Mötet med eleverna och att få följa deras utveckling är det roligaste, säger han Victor.

Vilken egenskap tycker du är viktigast för att vara en bra lärare?
– Att vara flexibel. Man måste kunna agera och ta rätt beslut på kort tid, och anpassa sig efter personen eller gruppen du har framför dig. Man behöver också vara ödmjuk – både inför andras bakgrund och livssituation, men även mot sig själv, Som lärare gör man också fel ibland, och då är det fint att kunna erkänna det både för elever och kollegor. Självklart måste man också ha goda kunskaper och vara expert inom sitt ämne.

“Vi ser alla elever, ingen glöms bort”

Alla elever på Kunskapsskolan har personliga handledningssamtal varje vecka. Eleverna träffar då individuellt den lärare som är deras handledare för att få hjälp att planera och prioritera skolarbetet.

Enligt Victor är de personliga handledningssamtalen det bästa med Kunskapsskolan.

– De är jätteviktiga, de gör att vi lärare verkligen har tid att prata med och se varje elev. Ingen glöms bort. Vi går igenom tillsammans hur eleven ligger till i alla ämnen, och kan även prata om personliga saker.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att få se eleverna utvecklas. Det är fantastiskt att vara med när de överträffar sig själva och klarar något de inte trodde. Jag gillar också att skolan är en så rolig och omväxlande miljö. Jag kan aldrig sitta ner och bara vara nöjd, utan måste själv fortsätta utvecklas hela tiden.

Vad är svårast?
– Det är en utmaning att känna att man räcker till och att försöka hinna med allt man vill göra. Men jag har blivit bättre på att hantera det med åren, och eftersom de personliga handledningssamtalen finns inplanerade på schemat vet jag att jag har tid att sitta ner med varje elev minst en gång i veckan.

Vad får eleverna ut av att gå på Kunskapsskolan, tror du?
– De blir vana att prata med vuxna, eftersom vi arbetar mycket med relationer och vi lärare är ute bland eleverna hela tiden. Om eleverna undrar något kommer de och pratar med oss vuxna, det tror jag ger ett självförtroende som följer med i livet. De lär sig också att planera, vilket ger dem ett försprång när de börjar gymnasiet.