Anna Karlefjärd, pressbild.

Lgr22 och bedömning - Anna Karlefjärd gästar Skolprat

I terminens sista Skolprat träffar Karin Rådberg och Niklas Åkerblom bedömningsexperten Anna Karlefjärd för att prata betyg och bedömning enligt Lgr 22.

Anna Karlefjärd har varit delaktig i att ta fram Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning, grundskolans reviderade kursplaner samt "Betygsutredningens betänkande".

Diskussionen i avsnittet kretsar kring de revideringarna som är gjorda, varför Skolverket har gjort dem och vad de innebär när vi bedömer och betygsätter elevernas kunskaper.

Anna Karlefjärd får även ge sin syn på delar av den kritik som framförts gällande Lgr22.

• Blir det inte svårare att bedöma elevers kunskaper med mindre detaljerade betygskriterier?
  • Kommer det bli betygsinflation nu?
  • Hur kommer Lgr22 påverka likvärdigheten?

Anna Karlefjärd är i grunden gymnasielärare i samhällskunskap och geografi men arbetar numera som universitetsadjunkt i pedagogiskt arbete och forskar inom rektorsutbildningen.

Hennes forskningsintresse handlar om hur lärare och rektorer utvecklar sin förståelse för nya styrdokument, i samtal och aktioner kopplat till bedömning.

Här kan du läsa mer om Anna Karlefjärd

Här kan du läsa mer om Lgr22

Här hittar du Skolverkets information om betyg i grundskolan

Här hittar du Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med dina funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se