Axel Asplund, Kunskapsskolan Uppsala Norra

Årets Bindekrans-lärare: ”Kontakten med eleverna är avgörande”

Den sociala aspekten, möjligheten att bygga relationer, var det som tog grundskolans Bindekrans-pristagare in i läraryrket.
- Kontakten med eleverna är avgörande, säger Axel Asplund på Kunskapsskolan Uppsala Norra.

Hela salen jublade när motiveringen lästes upp. Det var kickoff och en av de första dagarna på höstterminen när Axel Asplund äntrade scenen inför över 1 300 medarbetare.

- Det var surrealistiskt alltihop. Jag kände en stor stolthet och blev rörd av de fina orden. De är något att ha med sig när en lektionsplanering inte faller ut så väl som jag har tänkt eller när något annat inträffar, som kan sänka självförtroendet, säger Årets Bindekrans-pristagare.

Han berättar att det var under en praktik på en låg- och mellanstadieskola efter studenten som han fick upp ögonen för läraryrket.

- Jag fastnade direkt för den sociala aspekten av lärarskapet. Att bygga relationer med elever och se dem utvecklas var det som lockade, säger han.

Och trots att det var några år sedan den egna studenten finns dessa tankar fortfarande kvar.

- Det bästa med mitt jobb är just det, kontakten med eleverna.

”Hög nöjdhet bland dem du undervisar”

Att Axel Asplund dessutom är duktig på att bygga relationer vittnar motiveringen till Årets Bindekrans om, där en meningen lyder: ”Du är en uppskattad och omtyckt medarbetare, lärare och personlig handledare, som har hög nöjdhet bland dem du undervisar.”

Den relationella biten är också en av de aspekter som, enligt Axel Asplund, gör en lärare riktigt bra.

- En bra lärare har goda relationer med eleverna, vårdnadshavarna och kollegorna, är kunnig i sitt ämne och har god förmåga till självreflektion. Dessutom skadar det aldrig att ha humor, säger han och skrattar.

En annan mening i motiveringen till Årets Bindekrans handlar om viljan att utvecklas. Är det något du känner igen dig i?
- Jag skulle säga att jag med åren har börjat uppskatta det faktum att jag aldrig blir klar. Det finns alltid aspekter i praktiken som går att utveckla, detaljer att skruva på och nya upptäckter att göra. Det gör att jobbet aldrig är långtråkigt.

Alex Asplund menar att ett pris som Årets Bindekrans har stor betydelse för honom i hans fortsatta yrkesutövning.

- Det blir en bekräftelse på att jag tänker rätt och jobbar med min egen utveckling. I vårt yrke är det lätt att fastna i kritik och negativitet, så det är fint att det finns priser som uppmärksammar och lyfter verksamma lärare, säger han.

”Fortbilda mig i engelsktalande land”

Årets Bindekrans-pristagare erhåller, förutom äran, 50 000 kronor i kompetensutveckling. Vad ska du göra för pengarna?
- Jag vill fortbilda mig på plats i ett engelsktalande land, gärna utanför London där jag jag har varit en hel del. Det ger alltid mycket ur ett kulturellt perspektiv att som språklärare tillbringa tid i landet där språket talas till vardags.

Ett halvt läsår har redan passerat sedan den fina prisutdelningen på kickoffen i augusti och efter en skön julledighet känner Axel Asplund sig nu laddad inför vårterminen. Men tiden går ofta fort och vips så är det sommarlov.

Just de avslutningar när han ser sina nior ge sig av för nya utmaningar är väldigt speciella, tycker han.

- Då blir det extra tydlig vad skolan och jag som lärare och handledare har betytt, vilket inte alltid kommer fram till vardags. Att kunna titta tillbaka på elevernas utveckling och se sin egen del i det är en riktigt härlig känsla, säger Axel Asplund.

Hela Axel Asplunds motivering till priset Årets Bindekrans:
”Med tydlighet, engagemang och humor skapar du ett klimat där eleverna känner stor trygghet, trivsel och studiero. Du är en uppskattad och omtyckt medarbetare, lärare och personlig handledare, som har hög nöjdhet bland dem du undervisar. Du är alltid påläst, insatt, innovativ och nyfiken och influeras av goda exempel, aktuell forskning och omvärlden. Ditt driv att hela tiden utvecklas gör dig till en viktig lagspelare för hela kollegiet. Genom ditt förhållningssätt till dig själv, till livet och att det mesta går att lösa, inspirerar du både elever och kollegor till att vi tillsammans kan nå hur långt som helst.”

Om Årets Bindekrans
År 2018 instiftade Kunskapsskolan i Sverige AB lärarpriset Årets Bindekrans i pionjären Torbjörn Bindekrans anda. Från och med 2019 tilldelas varje år en lärare på gymnasiet och en på grundskolan 50 000 kronor var i kompetensutveckling.

Så här lyder kriterierna för priset:
”Årets Bindekrans går till en lärare som systematiskt, med höga förväntningar , stort engagemang och kreativitet, visat på förmågan att bygga goda relationer med sina elever. Läraren har fått eleverna att ta en aktiv roll i sin läroresa, vilket lett till att de nått längre än de trodde var möjligt - både när det gäller ämneskunskaper och förmågor. Årets Bindekrans-lärare är en aktiv, lösnings- och målfokuserad lagspelare som personifierar Kunskapsskolans pedagogiska idé och värderingar.”

Pristagare:

• Helena Åström, Kunskapsgymnasiet Malmö (2019)
  • Jenny Ljung, Kunskapsskolan Uppsala Norra (2019)
  • Liselotte Blennö, Kunskapsskolan Norrköping (2020)
  • Stefan Abrahamsson, Kunskapsgymnasiet Västerås (2020)
  • Emma Pettersson, Kunskapsskolan Varberg (2021)
  • Mårten Blad, Kunskapsgymnasiet Norrköping (2021)
  • Axel Asplund, Kunskapsskolan Uppsala Norra (2022)
  • Cajsa Blekemo Kunskapsgymnasiet Globen(2022)