• Kunskapsskolan
  • Aktuellt
  • Läraren Andreas: “Att se lyckan i elevernas ögon när de lär sig något är obetalbart”

Andreas Wallin, lärare på Kunskapsskolan Nacka.

Han har arbetat som lärare inom Kunskapsskolan i många år, och menar att de personliga handledningssamtalen är väldigt viktiga för elevernas utveckling.
– Som lärare får jag bättre koll på eleverna. De blir tryggare och lär sig mer, säger Andreas Wallin, SO-lärare på Kunskapsskolan Nacka.

Andreas Wallin har arbetat som lärare i över 15 år, och trivs lika bra i dag som han gjorde i början av sin karriär.

– Att jobba med människor är fantastiskt roligt. Jag är med och påverkar och får uppleva så många elever som lyckas, men även vara med och stötta när saker är jobbigt. Det är fruktansvärt sällan jag har tråkigt på jobbet.

Hans första jobb efter lärarutbildningen var på Kunskapsskolan Täby, där han arbetade i sex år. Efter det jobbade han några år på Kunskapsskolan Spånga, och bytte sedan till en annan skola.

– Efter mer än elva år på Kunskapsskolan ville jag testa något annat. Men jag saknade vårt arbetssätt med personlig handledning och den nära relationen till eleverna. I höstas började jag jobba på Kunskapsskolan igen, i Nacka, och det kändes som att komma hem.

“Det tar inte många samtal innan man fått en bra relation med eleven”

Alla elever på Kunskapsskolan har personliga handledningssamtal varje vecka. Eleverna träffar då individuellt den lärare som är deras handledare, för att få hjälp att planera och prioritera skolarbetet.

– Nu när jag har lite perspektiv ser jag att den personliga handledningen är det viktigaste redskapet i vårt arbetssätt. Det är ett enkelt sätt för mig att ta pulsen på eleverna. Det tar inte många samtal innan man har arbetat fram en bra relation med eleven, vilket är viktigt för att kunna hjälpa dem på bästa sätt och att kunna ställa krav, menar Andreas.

Vad får eleverna ut av att ha en personlig handledare?
– De blir tryggare. De vet att jag som handledare har koll på hur de mår och hur det går för dem i de olika ämnena. Om någon mår dåligt kan vi vara snabba med att sätta in insatser. Trygga elever lär sig mer än otrygga elever, så det är en otrolig vinning för alla.

“Att se honom knäcka läskoden fick mig att vilja bli lärare”

Att Andreas skulle bli lärare var ingen självklarhet från början. Han arbetade i butik men tröttnade, och fick ett jobb som vikarierande speciallärare på en skola.

– En dag i december 1998 satt jag och lästränade med en liten kille i årskurs ett, som inte kunde läsa. Plötsligt knäckte han läskoden och läste sina första ord. När jag såg euforin i hans ögon kände jag att “det här ger mig någonting, det här vill jag göra igen”. Det var den upplevelsen som fick mig att börja plugga till lärare, berättar Andreas.

– Och så känner jag fortfarande. Att se lyckan i elevernas ögon när de lär sig något är guld värt, det är obetalbart.

Vilken egenskap är viktig att ha som lärare?
– Det är väldigt individuellt, man kan vara en bra lärare på många olika sätt. Men en sak som är viktig är att våga vara vuxen och sätta gränser. Jag omges av tonåringar hela dagarna och kan förstås vara både schysst och rolig, men jag är inte deras kompis utan den som ska lära dem saker – både ämnesmässigt och hur man beter sig i samhället.

Vad är det bästa med Kunskapsskolan?
– Att vi är så individanpassade och lösningsfokuserade, vi drivs av att alla lär på olika sätt. Eleverna ges stor frihet under ansvar. Eftersom vi är så nära eleverna kan vi oftast ge dem den friheten, men också ta tillbaka den om det inte fungerar. Det är flexibelt, och jag tror att de flesta elever mår bäst av det.

Vad ger Kunskapsskolan eleverna, tycker du?
– När jag pratar med gamla elever säger alla samma sak – att de har lärt sig att planera. Det är ju det vi jobbar med hela tiden, att strukturera sitt arbete och lära sig att bryta ner uppgiften i mindre delmål. Det ger en stor fördel på både gymnasiet och högskolan, och även senare i arbetslivet.