Anna Cervin, rektor på Kunskapsskolan Motala som öppnar till hösten.

Hon blir rektor på Kunskapsskolan Motala

Till hösten öppnar Kunskapsskolan i Motala för årskurs 4-9. Nu är det klart vem som blir skolans rektor. Möt Anna Cervin, som har lång erfarenhet inom skolvärlden. Här berättar hon om vad hon ser mest fram emot i sin nya roll.

Hallå där, Anna Cervin, blivande rektor på Kunskapsskolan Motala i höst. Grattis till nya jobbet!
– Tusen tack, det känns fantastiskt roligt! Jag är så glad att jag får chansen att vara med och bygga upp den här skolan från start.

Vad har du för bakgrund?
– I grunden är jag lärare i svenska, matte, SO, NO och teknik. Sedan min lärarexamen för drygt 15 år sedan har jag arbetat som lärare här i Motala, som speciallärare i Mjölby och sedan tre år tillbaka är jag biträdande rektor på en skola i Linköping.

Varför sökte du det här jobbet?
– Jag bor i Motala och åkte förbi bygget nästan varje dag när jag var på väg till och från jobbet. Det gjorde mig nyfiken. Jag började läsa på om Kunskapsskolans pedagogik och fastnade för arbetssättet och den tydliga strukturen, att det finns en tanke med allt. Så när tjänsten kom ut bestämde jag mig för att söka.

Hur kommer du att vara som rektor?
– I början vill jag fokusera på att lyssna in medarbetarna, så att vi hittar ett gemensamt effektivt arbetssätt. Som rektor är det viktigt att vara tydlig och strukturerad och jag kommer ha höga förväntningar både på medarbetare och resultat. Eftersom jag själv har varit speciallärare har jag mycket kunskap om elevers olikheter. Därför är det extra viktigt för mig att de elever som behöver särskilt stöd får det. Det kommer vi ha en tydlig plan för.

Vad utmärker en bra skola, tycker du?
– Hög kvalitet och höga studieresultat, skickliga lärare och ordning och reda. Det är viktigt med ett gott och öppet klimat med trygghet och studiero. Eleverna måste vara trygga för att kunna lära sig så mycket som möjligt. Jag ser fram emot att se hur den personliga handledningen, där eleverna får individuell återkoppling från sin lärare varje vecka, kommer att påverka lärandet.

Vad ser du mest fram emot i din nya roll?
– Först och främst att få igång skolan och få ihop ett bra gäng medarbetare som trivs tillsammans. Det ska också bli jättespännande att få se de nya lokalerna när de är färdiga, det kommer att bli ljust och fräscht med öppna ytor. Sedan ska det bli väldigt roligt att träffa alla nya elever i höst. Det ser jag fram emot mest av allt.

Om Anna Cervin

Bor:
I Motala, där hon är född och uppvuxen.
Familj: Man och två barn, 13 och 16 år.
Jobb: Rektor på Kunskapsskolan Motala som öppnar i höst.
Intressen: Trädgårdsarbete och träning. Hjälper dottern att sköta hennes ponny och skjutsar sonen till och från matcher i fotboll och innebandy.