Elever i åttan på Kunskapsskolan Västerås har testat att producera film och komponerat egen filmmusik.

Musik skapad av elever i åttan spelades upp av Västerås symfoniorkester

Elever i åttan på Kunskapsskolan Västerås har testat att producera film. Dessutom har de komponerat egen filmmusik, som framfördes live i Västerås konserthus.
- Jag har absolut utvecklats som människa under det här projektet, säger eleven Lea Wilson.

Projektet heter ”Film music live junior”. Det var genom det som åttondeklassarna på Kunskapsskolan Västerås fick skapa egna filmer och filmmusik, som sedan spelades upp av Västerås symfoniorkester Sinfoniettan i konserthuset.

Det blev flera konserter - både för allmänheten och skolkonserter för elever i årskurs 8.

Helena Appelros, musiklärare på Kunskapsskolan Västerås, har varit med och drivit projektet. Tillsammans med en musiklärare från en annan skola i regionen fick hon frågan om att delta av Västmanlandsmusiken.

- Tanken var att väcka intresset för klassisk musik hos elever i årskurs 8. Vi nappade direkt, säger hon.

Helena Appelros berättar att flera personer deltog i uppstartsmötet, bland andra en dirigent, en musikproducent, en filmskapare och en kompositör.

Sedan fick eleverna jobba med manus till filmerna på svenskan. I augusti var det dags att spela in fem kortfilmer. När grovklippningen sedan var gjord gick de över till att arbeta med musiken och skapa slingor som skulle passa temat för filmernas handlingar.

- Vi gjorde filmer om mobbning, med skräcktema och annat skolrelaterat innehåll.

Musikläraren Helena Appelros och eleven Lea Wilson.

”Kul och lärorikt på samma gång”

När allt var klart arrangerade en musikproducent samt en kompositör elevernas musik och satte ihop melodierna så att de skulle tajma det rörliga innehållet.

Lea Wilson var en av de elever från Kunskapsskolan Västerås som deltog i projektet. Hon berättar att hon tyckte det var kul, lärorikt och utmanande på samma gång.

- Att äntligen få börja filma efter all förberedelse och verkligen se sitt manus komma till liv var nog det bästa av allt. Men jag tycker samtidigt att uppvisningen på konserthuset var otroligt spännande och nervös. Jag är stolt över mig själv att jag vågade stå på scen och bli intervjuad i konserthuset framför så många människor, så jag har absolut utvecklats som människa under det här projektet.

Lea Wilson blir intervjuad på konserthuset i Västerås.

Hur menar du då?
- Jag har fått en bild av filmindustrin och samtidigt erfarenheter i att man måste våga gå utanför sin comfort zone för att utvecklas.

Vad handlade er film om?
- En kille som inte har det perfekt utanför och på skolan, men som samtidigt inte är en vanlig tonåring. Han är telekinesisk och kan flytta saker utan att röra dem.

Hur var det att höra er musik spelas upp av en symfoniorkester?
- Det var så coolt. Att se en väldigt skicklig dirigent och orkester spela den musik vi elever skrivit. Det är något jag aldrig kommer glömma. Och det lät underbart!

Helena Appelros känner sig nöjd med arbetet och är glad att eleverna uppskattade det.

- Vi blev pionjärer i att göra ett sådant här projekt med så många elever. Utmaningarna var att få alla delaktiga och organisera så att aktiviteterna passade in i skolschemat. Men att vara med sista veckan och få se och höra resultatet var fantastiskt. Eleverna tyckte om sina filmer. Det blev verkligen lyckat och kändes proffsigt.