Mattias Svensson, rektor på Kunskapsskolan Landskrona sedan hösten 2022.

“Eleverna och deras undervisning kommer alltid vara mitt främsta fokus”

Hösten 2022 fick Kunskapsskolan Landskrona en ny rektor i Mattias Svensson. Hur är han egentligen som ledare och vad har han för tankar kring skola och undervisning? Här berättar han om det och hur han hamnade i skolvärlden.

I augusti öppnade Mattias Svensson för första gången upp dörrarna till Kunskapsskolan efter sommarlovet. Som rektor beskriver han sig själv som mycket snäll och mycket krävande. Tydlig och rak, men även med ett resonerande kring allt.

– Att vara rektor här är ljuvligt! Fina elever, kompetenta lärare och en välfungerande organisation. Det är mycket tydliga roller inom Kunskapsskolan och jag upplever att det finns ett tydligt stöd för varje detalj. Det skapar en trygg ram som ger utrymme för fria tankar, experimentlusta i undervisning och det utrymme som lärare behöver för att skapa en god undervisningsmiljö.

Vad tycker du att Kunskapsskolan ger eleverna?
– Större valfrihet, mer stöd genom de personliga handledningssamtalen och färre elever i basgrupperna än i andra skolor jag sett och jobbat i, säger Mattias Svensson.

I tonåren hittade han kärleken till musiken. Och det var när han var trumlärare till bland andra rapparen Timbuktu som vägen till läraryrket öppnade sig.

– Jag sprang på en gammal trumelev som tackade för ”allt jag hade gett honom”. Pratstunden med honom tände mitt kall, skulle man kunna säga.

Men den stora drivkraften bakom Mattias Svenssons yrkesval ligger egentligen djupare, långt ner i barndomen. Han lärde sig läsa och skriva väldigt tidigt och var ivrig efter utmaningar, och när hans klasskamrater fortfarande försökte knäcka läskoden ville han dyka ner i avancerade sagoböcker.

– Lärarna förstod inte hur de skulle stimulera mig. Efter ett tag satt jag bara och väntade på att dagarna skulle ta slut. Där väcktes en ilska mot skolan.

Till slut var Mattias Svensson så uttråkad i skolan att han började skolka och hamnade lite snett i livet. Om musiken blev räddningen och vägen till läraryrket, är barndomens skolupplevelse grunden till varför han alltid sätter eleverna främst. Att det finns ett tydligt fokus på kärnuppdraget.

– Som skolledare hamnar man lätt i praktiska frågor. Vad och varför måste komma före hur. Annars urholkas skolan och det kan spåra ur för eleverna, jag har sett det hända på nära håll. Som rektor behöver man vara ambassadör för eleverna och undervisningen de får. Det är det allra viktigaste.

Mattias menar att den personliga handledningen är Kunskapsskolans glödande kärna.

– Det är själva fundamentet som allt kretsar kring tillsammans med läroplanen. Elevernas relation med lärarna uppstår inte ur ett vakuum utan binds samman av en kraft. Denna kraft är innehållet i undervisningen. Relationen är alltså utsprungen ur ett meningsfullt sammanhang.

Något han också återkommer till ofta är hur viktigt det är med böcker och intresset för läsning.

– Att från tidig ålder jobba med och väcka elevers läsintresse, det är nyckeln till deras framgång i livet.

– Som rektor saknar jag att få undervisa och ibland fuskar jag, hoppar in och vikarierar någon lektion fast jag egentligen kanske inte borde. Men jag kan inte låta bli, det är så fantastiskt att få möta eleverna just där de är. Att se elever och lärare utvecklas är verkligen den stora belöningen med jobbet.

Snabb fakta om Mattias:
Bor: i Landskrona sedan tio år med fru och fyra barn i skolåldern, två vuxna barn som är utflugna från hemmet.
Dröm: Att i framtiden skriva böcker.
Vid sidan av rektorsjobbet: Sångare och munspelsmusiker i punkbandet Killer Clan of F.U.N.
Varit rektor: var biträdande rektor i Helsingborg innan han tog tjänsten som rektor på Kunskapsskolan Landskrona. Innan dess arbetade Mattias som rektor i Perstorp och före det som utvecklingsledare och förstelärare.