Anna Backman. Fotograf: Eva Lindblad.

Anna Backman om hur skola och föräldrar kan samverka kring barn med NPF

I detta avsnitt av Skolprat träffar Karin Rådberg och Niklas Åkerblom psykologen Anna Backman för att diskutera hur vi får till en samverkan mellan skola, vårdnadshavare och psykologer kring elever med NPF.

Under våren kommer Skolprat att djupdyka i neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) utifrån olika perspektiv. I flera avsnitt kommer vi att träffa en rad personer i olika professioner för att lära oss mer.

Först ut är psykologen Anna Backman. Samtalet handlar bland annat om vad NPF är och hur en utredning går till. Tyngdpunkten i samtalet handlar dock om hur vi får till en samverkan mellan skola, vårdnadshavare och psykologer kring elever med NPF.

Anna arbetar som doktorand vid Karolinska Institutet, i samarbete med Habilitering och Hälsa i Stockholm. I sin forskning fokuserar hon på unga vuxna med autism, hur de mår och om internetbaserade insatser fungerar som behandlingsmetod.

Anna arbetar även som psykolog och utför bland annat neuropsykiatriska utredningar, handleder skolpersonal och föreläser på olika utbildningar och universitet.

Här hittar du Annas böcker:

Vill du lära dig mer om NPF? Kolla in Annas tips för kunskapsinhämtning:

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med dina funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se