Eleverna Eskil, Vide, Malak och Kerstin från Kunskapsskolan Täby fick fina resultat i matematiktävlingen Pangea.

Höga resultat för Kunskapsskolan i Pangea matematiktävling

Under prisutdelningen för matematiktävlingen Pangea fick flera elever från Kunskapsskolan ta emot diplom för sina prestationer.
– Det var jättekul och lite pirrigt att gå upp på prispallen, säger Vide i årskurs 6 på Kunskapsskolan Täby, som kom tvåa i tävlingen.

Pangea matematiktävling hålls en gång per läsår och riktar sig till elever i årskurs 4-9. Tävlingen genomförs på distans i två omgångar, och de elever och skolor som får bäst resultat blir inbjudna till prisutdelningen.

I år deltog över 15 000 elever från hela Sverige. När tävlingen presenterade resultaten för de tio bästa eleverna i respektive årskurs var fem av Kunskapsskolans elever med.

Bäst gick det för Kunskapsskolan Täby, där fyra elever placerade sig på topp tio för sin årskurs.

– Vi är väldigt stolta över elevernas resultat i tävlingen. Det är första året vi deltar men vi har tränat väldigt mycket tillsammans. Det finns ett stort intresse för matematik på skolan, berättar Aicha Kaanane, matematiklärare på Kunskapsskolan Täby.

Hon ansvarar också för något som kallas “spetsgruppen”, där de elever som är extra intresserade av matte träffas varje vecka för att få kluriga utmaningar.

– Vi har en spetsgrupp för mellanstadiet och en för högstadiet. Jag arbetar med mellanstadiet och upplever att vi har skapat en väldigt fin matematik-kultur tillsammans. Vi har en god stämning och klurar på uppgifter ihop. Även elever som inte haft ett så stort intresse för matte tidigare har valt att vara med i gruppen för att få fler uppgifter, berättar Aicha Kaanane.

Känslosam prisutdelning

Prisutdelningen hölls i Stockholm i februari. Inbjudna var alla elever som placerat sig topp tio, samt deras lärare och vårdnadshavare.

Vide, som kom tvåa i tävlingen för årskurs 6, fick ta emot diplom och 750 kronor i prispengar för sin insats.

– Det var jätteroligt att vara med i tävlingen. En del uppgifter var enkla men några var lite svårare. Jag är med i spetsgruppen så jag hade tränat mycket innan. När jag skulle ta emot priset var det ganska pirrigt för det var så mycket folk där, säger han.

Läraren Aicha Kaanane berättar att det var känslosamt under prisutdelningen.

– Det var en jättefin ceremoni och vi var så stolta och glada. Vi både skrattade och grät tillsammans.

Nu ska hon och eleverna fortsätta att träna och förbereda sig inför nästa års tävling.

– Vi kommer vara med varje år i fortsättningen. Vi gillar att utmana oss och tävla tillsammans. Mitt mål är att eleverna ska tycka att matematik är kul. Att leka med siffror är spännande, säger Aicha Kaanane.

Kunskapsskolans topp 10-resultat i Pangea matematiktävling

Årskurs 5: