Malin Eringstad, Kunskapsskolan Norrköping.

Miljörådet satsar hårt på att minska matsvinnet

På Kunskapsskolan Norrköping finns sedan 2022 ett elevstyrt miljöråd som kallas Framtidsrådet. Tidigare i höstas uppmärksammade vi deras hållbarhetsarbete med bland annat en bikupa på skolans tak. Deras senaste projekt är att minska matsvinnet på skolan och läraren Malin Eringstad som grundade Framtidsrådet berättar.

Ett av Kunskapsskolan Sveriges fokusområden är “hållbarhet i allt vi gör”. Malin Eringsstad kände att Kunskapsskolan Norrköpings miljöarbete kunde utvecklas och drog därför igång Framtidsrådet.
– Jag såg en brist i hur vi arbetar med miljöfrågor och under ett husmöte tändes idén att vi borde ha ett hållbarhetsråd som arbetar mot framtiden.

Framtidsrådet har redan åstadkommit mycket under sitt första år och det senaste projektet handlar om matsvinn.

– Varje dag slängs det mycket mat i matsalen, något som aldrig har varit bra rent miljömässigt men nu när råvarupriserna är så dyra är det även extremt ekonomiskt ohållbart, säger Malin Eringstad.

Skolans köksansvarige, Malin Arkevid, besökte ett möte med Framtidsrådet.

– Vi pratade om hur vi kan skapa bättre hållbarhet i matsalen och kom på lösningar för att till exempel minimera trängsel. Eleverna fick framföra synpunkter och önskemål gällande bland annat menyn.

För att medvetandegöra hur mycket mat som faktiskt slängs på skolan varje dag kom Malin Eringstad med ett förslag att väga matsvinnet och dokumentera det.

– På så sätt kan vi lätt se konsekvenserna av det. Med det hoppas vi kunna få underlag till undervisning. Vi kommer även ha en matsvinnstävling - lyckas vi alla att minimera matsvinnet bjuder vi på en fredagsfika eller fredagstacos som vi kan köpa in med pengar vi har sparat på grund av mindre matsvinn.

Alla i skolans kök har arbetat mycket för att göra matsalen så attraktiv som möjligt för eleverna.

– De har skapat ett instagramkonto med tydlig information om matsedel samt information från till exempel Livsmedelsverket. Det har de gjort för att minimera missförstånd med portionsstorlekar och möta eleverna på sociala medier, där de är. De skapar även en mysig miljö genom till exempel fredagsdisco.

Målet med matsvinnsprojektet menar Malin är att skapa en förståelse hos eleverna. Vad konsekvenserna blir av att man slänger mat.

– Min förhoppning är att vi kommer minimera matsvinnet samt att vi kan få in det i ämnesundervisning och samlingar med basgruppen. Kanske kan vi räkna på det under matematiken, hur mycket matsvinn vi gör av med varje år och hur mycket biogas det kan bli? Eller, hur många människor kunde vi ha mättat med maten vi har slängt?

Malin Eringstad är lärare i spanska och engelska och har sedan hon tog sin gymnasielärarexamen 2012 arbetat inom Kunskapsskolan. Först på Kunskapsgymnasiet i Norrköping och sedan tre år tillbaka är hon nu på Kunskapsskolan Norrköping.

– När jag växte upp var skolan och kontakten med lärarna en fristad. Att jag valde att bli lärare berodde mycket på att jag ville vara samma stöd åt elever som mina lärare hade varit för mig.

Malins starka miljöengagemang lyser igenom när hon pratar om sina elever och undervisningen.

– Vårt uppdrag som lärare är ju inte bara att utbilda våra elever inom våra ämnen, utan även att främja deras utveckling som individer och då bland annat med ett miljöperspektiv. Vi behöver bana väg, barn gör som vi gör inte som vi säger - vi måste bli förebilder!