Anna Cervin, rektor på Kunskapsskolan Motala och Karin Carlsson, biträdande grundskolechef.

Många behöriga lärare vill jobba på Kunskapsskolan Motala

Intresset för Kunskapsskolan Motala är stort bland både elever och medarbetare. Förra veckan hölls de första anställningsintervjuerna med lärare.
– Väldigt många har sökt till oss. Nu ser vi fram emot att bygga upp de bästa lärarteamen på skolan, säger Karin Carlsson, biträdande grundskolechef.

Kunskapsskolan Motala, som öppnar till hösten, håller på att byggas för fullt. Informationsmöten har hållits för intresserade elever och lärare, och drygt 200 elever är redan antagna till hösten.

– Vi har också anställt en rektor, biträdande rektor och en specialpedagog, berättar Karin Carlsson, biträdande grundskolechef.

Förra veckan hölls en första intervju med cirka 30 behöriga lärare som visat intresse för att jobba på skolan.

– Vi har fått in väldigt många ansökningar, vilket är jätteroligt. Under den här första träffen höll vi en så kallad “case-intervju”.

Lärarna fick först information om Kunskapsskolan och rekryteringsprocessen. Efter det delades de in i mindre grupper för att diskutera och hitta lösningar på verkliga utmaningar man kan stå inför som lärare.

“Vill hitta olika erfarenheter och personligheter”

– Syftet är att vi ska få möjlighet att träffa alla och få en känsla för hur de tänker och agerar tillsammans med andra, så att vi sedan ska kunna bygga upp de mest kompetenta teamen på skolan. Vi vill hitta lärare med olika erfarenheter och personligheter, som alla är beredda att tänka nytt och skapa de bästa förutsättningarna för en bra skolgång för eleverna, säger Karin Carlsson.

Nästa steg i rekryteringen är personliga intervjuer med de lärare som gått vidare i processen.

– Det var så roligt att träffa alla lärare och få lyssna till deras intressanta diskussioner. Vi ser fram emot att välkomna nya medarbetare som kan bidra med sina erfarenheter och kunskaper.

Karin Carlsson berättar också att bygget av skolan går enligt plan.

– Hela skolan beräknas stå klar till sommaren. Det blir jättefina ljusa och fräscha lokaler. Vi har ett bra samarbete med kommunen och alla inblandade, och alla som deltar i projektet gör ett fantastiskt jobb.

Vill du veta mer om Kunskapsskolan Motala?

Kom gärna på vårt informationsmöte onsdagen den 3 maj, kl 18.00-20.00 på Folkets hus i Motala.

Följ oss på Instagram för fler uppdateringar om hur det går med bygget och förberedelserna inför att skolan öppnar i höst.