Andreas Gennevall.

Andreas Gennevall är lärare på Kunskapsskolan Fruängen.

"En viktig sak eleverna lär sig är att planera och ta ansvar"

Idrottsläraren Andreas Gennevall tror att eleverna behöver struktur och ordning men även en lärare som är snäll.
– Jag tänker mig ofta in i elevernas situation och minns vad jag själv tyckte var viktigt i skolan. Jag försöker förmedla att mitt mål är att de ska må bra – inte att de ska klara allt, berättar han.

Andreas Gennevall har jobbat som idrottslärare på Kunskapsskolan sedan 2008. En praktikplats på Kunskapsskolan Tumba blev till en fast tjänst på skolan och han stannade i tio år. Nu arbetar han på Kunskapsskolan Fruängen sedan flera år tillbaka där han även är förstelärare och arbetslagsledare.
– Jobbet ger mig massor, jag trivs i skolmiljön och uppskattar framför allt relationerna man får till eleverna, säger han.

Att han skulle välja läraryrket var ingen självklarhet. Efter gymnasiet var Andreas Gennevall mer inne på att bli hantverkare. Men två personer i hans närhet inspirerade honom till att plugga vidare till lärare.
– Framförallt min mamma, som själv är förskollärare, påverkade mig. Hon tyckte att det skulle passa mig bra att jobba med barn och unga. Även min idrottslärare i högstadiet motiverade mig. Han var tydlig och trygg och lärde ut på ett bra sätt. Jag inspireras fortfarande av hans ledarstil, berättar Andreas Gennevall.

– Jag tror mycket på att vara tydlig men samtidigt schysst. Jag försöker ofta tänka mig in i elevernas situation och minnas vad jag själv tyckte var viktigt i högstadiet. Jag tror att ungdomarna behöver struktur och ordning men även en lärare som är snäll.

Han menar att det är viktigt att göra undervisningen enkel och förståelig för alla elever.
– Jag jobbar mycket med repetition och ger utrymme för frågor och reflektioner. När eleverna får chans att utvärdera sitt eget lärande utvecklas de mer och vågar utmana sig själva i olika moment inom idrotten.

Att se varje elev är jätteviktigt enligt Andreas Gennevall.
– Jag försöker alltid tilltala barnen med namn, både under lektionerna och resten av dagen. Jag kommer själv ihåg att det kändes extra bra när min lärare sa ”bra jobbat i dag Andreas!” istället för bara ”bra jobbat!”. Det gör skillnad.

Om läraryrket inte var ett givet val för Andreas Gennevall var inriktningen idrott och hälsa däremot långt ifrån en slump. Sport har varit ett stort intresse genom hela livet och sedan barndomen har han testat det mesta – från boll- och racketsporter till skidåkning och friidrott. Eftersom idrotten består av många moment, både praktiska och teoretiska, upplever

Andreas Gennevall att han automatiskt skapar bra relationer till de flesta elever men att undervisa i just idrott är inte alltid lätt. Många upplever att saker kopplade till ämnet är jobbiga, som krav på prestation och utseende. En del har också problem med mat.
– Jag försöker förmedla att mitt mål är att de ska må bra. Det viktiga är att de kommer ombytta till lektionen och gör så gott de kan. Jag begär inte att de ska kunna allt utan uppmuntrar dem till att försöka och lära sig av sina misstag. Om något moment känns jättejobbigt är det ok att stå över och kanske gå en promenad istället.

Vad är du mest stolt över i ditt arbete?
– Att jag har lyckats bli en bra pedagog och idrottslärare. Jag är nöjd med hur jag lär ut. När jag började som lärare var jag väldigt sträng – lite för sträng tror jag faktiskt – men i och med att jag blivit säkrare i mig själv och min roll har jag vågat släppa tyglarna lite och låta eleverna ta större ansvar. Jag tror också att det hänger ihop med att jag fick egna barn. Det har gjort mig lite mjukare. Nu ställer jag inte lika hårda krav som innan.

Vad är det bästa med Kunskapsskolan, tycker du?
– De personliga handledningssamtalen som eleverna har varje vecka. De är fantastiska. Som handledare är jag med och vägleder och stöttar eleverna både när det går bra och mindre bra. Det stärker relationen mellan elev och handledare. Jag tror att alla människor skulle må bra av att ha personlig handledning i någon form.

Vad får eleverna ut av att gå på Kunskapsskolan?
– En viktig sak är att de lär sig att planera och ta ansvar. När jag träffar tidigare elever och frågar dem hur det går på gymnasiet, berättar de att de har lättare än andra för att planera och strukturera sina studier. De lär sig även att bygga relationer och våga prata med vuxna eftersom det är en stor del av vårt arbetssätt.

Du har varit arbetslagsledare i över 15 år. Hur trivs du i den rollen?
– Jag minns att det var tufft innan jag kommit in ordentligt i systemet men det släppte efter ett par månader. I dag är det en del av mitt jobb som jag brinner lite extra för. Jag trivs med att vara den som sätter strukturen för arbetet inom laget. Vi är ett väldigt bra team med högt i tak. Alla tar ansvar och bidrar på sitt sätt vilket är viktigt för att arbetslaget ska fungera.

© Kunskapsskolan i Sverige AB 2018