
Filip Kariozen går på mellanstadiet på Kunskapsskolan Tumba.
Kunskapsskolan Tumba väcker elevernas läslust tillsammans med Junibacken
Inom ramen för Skapande skola samarbetar tre kunskapsskolor med Junibacken i ett litteraturfrämjande projekt. Målet är att väcka elevernas läslust.
– När man läser upplever man allt själv, inte som när man ser på film och det är huvudpersonerna som är med om något, säger Filip Kariozen, som går på Kunskapsskolan Tumba.
Hur berättar man egentligen en historia? En som verkligen hade svar på den frågan var Astrid Lindgren. Det har varit utgångspunkten i det litteraturfrämjande Skapande skola-projekt som kunskapsskolarna i Tumba, Spånga och Täby har arbetat med under två år.
Gemensamt för alla har varit att de djupdykt i olika verk av Astrid Lindgren. Dessutom har de vid flera tillfällen besökt barnkulturhuset Junibacken.
– Tanken är att ge inspiration till både läsning och eget skapande, men vi jobbar också med sådant som berättarteknik och hur man förmedlar en historia i olika format, säger Helena Berggren på Kunskapsskolans pedagogik- och utvecklingsavdelning, som ansvarar för projektet.
Hon menar att något av det som är särskilt positivt med det här arbetet är att det är så brett.
– Eget skrivande, läsande, skapande… Det spänner över så mycket. Junibacken är också en otroligt proffsig aktör som tillsammans med våra egna pedagoger motiverar och guidar eleverna.

Filip Kariozen och skådespelarna på Junibacken.
Filip Kariozen går i årskurs 4 på Kunskapsskolan Tumba. Under besöken på Junibacken har hans klass bland annat fått leka, se en föreställning och vara med och skapa en inspirationsteater tillsammans med skådespelarna.
– Regissören gav oss hela tiden tre olika alternativ. Vi bestämde platsen, vad de skulle göra och vad som skulle hända. Det var väldigt roligt, säger han.
Enligt Helena Berggren är just detta ett annat viktigt mål med arbetet - att göra litteraturen levande.
– Vi vill att eleverna ska få se hela processen kring hur man förmedlar en litteraturupplevelse. Att de får dela en sådan upplevelse med sina klasskompisar är också en bra erfarenhet.
Astrid gjorde ett bra jobb med Mio min Mio
Filip Kariozens klass valde att arbeta med Mio min Mio.
– Min pappa säger att han läste för mig redan när jag låg i mammas mage. Jag har alltid gillat böcker och tycker att Astrid gjorde ett bra jobb med Mio min Mio. Särskilt i början när han träffar anden i Tegnérlunden och i slutet när han är i riddar Katos borg. Det är spännande.
Katarina Lindström är lärare på Kunskapsskolan Tumba. Hon berättar att Filips klass har växlat mellan att läsa Mio min Mio högt och att diskutera vad boken handlar om.
– Att uppleva elevernas vilja att hela tiden få veta vad som ska hända är fint. Vi har både lyft handlingen och olika svåra ord, som till exempel ”silverpoppel”. Hur ser en sådan ut? säger hon.
Det allra bästa med projektet är att se hur det främjar fantasin och lusten till lek, tycker Katarina Lindström.
– I ett samhälle där dagens mellanstadieelever slits mellan barn- och tonårsvärlden har vi kunnat stanna kvar i ett universum som är gjort för alla åldrar där eleverna fått vara sig själva fullt ut.
Under våren 2025 kommer fler skolor att samarbeta med Junibacken.
– Vi har fått beviljat bidrag även för det här läsåret och det känns väldigt roligt att ytterligare två skolor, Kunskapsskolan Saltsjöbaden och Kunskapsskolan Nyköping, kommer att få ta del av det fina lässamarbetet med Junibacken, säger Helena Berggren.
Filip Kariozens bästa boktips!
– Jag älskar fantasyserien om Månvind och Hoff av Johan Rundberg. Den kan jag verkligen rekommendera. Johan Rundberg kom till vår skola och berättade om hur det är att vara författare. Det var roligt att träffa honom och böckerna var spännande från början till slut. De är baserade på saker som hände i verkligheten på 1880-talet och det gillar jag.

Sara Danielsson, pedagogansvarig på Junibacken.


Katarina Lindström, lärare på Kunskapsskolan Tumba.