Pennor

Förskoleklass till årskurs 3

På Kunskapsskolan ska alla elever hitta sin lust att lära. Vi fokuserar på varje elevs utveckling och de yngsta eleverna slussas successivt in i vår pedagogik. Samtidigt arbetar vi i olika grupper med att bygga relationer och skapa sammanhållning.

Den personligt utformade utbildningen är grunden i Kunskapsskolans pedagogik. Det betyder att vi utgår från varje elevs förut sättningar i undervisningen och i fritidshem mets aktiviteter. Genom individuella mål och regelbunden åter koppling får eleverna både stöd och utmaningar för att lyckas.

Läsa, skriva och räkna

I undervisningen på lågstadiet och i förskoleklass fokuserar vi på att eleverna ska lära sig att läsa, skriva och räkna. I svenska, matematik och engelska har vi till exempel ämnesundervisning i geometri, grammatik och läsförståelse. De andra skolämnena läser vi ämnesövergripande i kurser med olika teman. Vi följer givetvis den svenska läroplanen.

Varierade studier

På Kunskapsskolan sker undervisningen individuellt, i hel- och halvgrupp eller i smågrupper. På så sätt blir studierna varierade och eleven lär sig att bli mer självständig. Att arbeta i olika gruppkonstellationer underlättar också för att känna sig trygg och att lära känna nya kompisar.

Stöd och utmaningar

För att våra elever ska få både stöd och utmaningar arbetar vi årskursöverskridande i vissa ämnen. Det betyder att en elev som exempelvis går i årskurs 1 kan få delta i undervisningen tillsammans med årskurs 2 för att få en större utmaning.

Basgruppen skapar trygghet

Alla våra elever tillhör en basgrupp. Den har ungefär 24 elever och fungerar precis som en klass. Den lärare som ansvarar för gruppen och leder elevernas handledningssamtal kallar vi basgruppshandledare. Elevens skoldag både startar och slutar i basgruppsrummet tillsammans med sin handledare.

Handledning för att nå så långt som möjligt

En viktig del i vår pedagogik är individuella målsättningar och regelbunden återkoppling. Varje läsår börjar med ett utvecklings samtal med eleven, elevens föräldrar och den personliga handledaren. Sen har eleven handledning individuellt eller i små grupper varje vecka. Handledningssamtalet handlar om skolarbetet men också om trivsel och vad eleven ska fokusera på under veckans fritidsverksamhet.

Fritidshemmet – plats för lek och lärande

För elever i förskoleklass och på lågstadiet är fritidshemmet en viktig del av skoldagen. Där har verksamheten sin utgångspunkt i arbetet med våra framtidsförmågor. Eleven får skapa, leka och lära utifrån tydliga teman. Vissa moment i fritidsverksamheten är valbara och en del av tiden kan användas för att läsa, skriva och räkna. Våra lärare och fritids lärare samarbetar för att Kunskapsskolans fritidshem ska vara en trygg och naturlig del av skoldagen.

Så arbetar vi

Livet på Kunskapsskolan

Hör våra elever och lärare berätta om vardagen hos oss.

© Kunskapsskolan i Sverige AB 2018