
Rektorn har ordet mars - Kunskapsskolan Motala
Rektor Anna Cervin berättar om händelser på skolan.
Mars 2025
Hej alla vårdnadshavare på Kunskapsskolan Motala!
Nu är det återigen dags för en uppdatering från mig med information om vad som händer på skolan just nu.
Jag måste börja med att berätta att vi har en mycket god stämning på skolan. Det är lugnt, eleverna har arbetsro under passen och det märks att eleverna är taggade inför sista delen av terminen. Jag vill även passa på att berömma våra skickliga lärare, som konsekvent har arbetat för att skapa den fina stämning vi har idag.
Kunskapsskolans elev- och föräldraenkät
Vi är nu inne i slutspurten av elev- och föräldraenkäten som stänger på söndag den 16 mars. Genom att besvara enkäten har du som vårdnadshavare möjlighet att berätta för oss vad du tycker om skolan, vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra. Resultaten från enkäterna har stor betydelse för oss i vårt arbete med att skapa en ännu bättre skola för alla våra elever.
Jag vill uppmärksamma dig på att föräldraenkäten skickas till elevernas vårdnadshavare och till de mejladresser som lämnats till skolan. Om eleven har mer än en vårdnadshavare är vi tacksamma om båda svarar på enkäten. Om du har fler än ett barn på Kunskapsskolan kommer du att få en enkät för varje barn. Eftersom vi arbetar på handledarnivå med resultaten ber vi dig att besvara alla dina barns enkäter.
Betygsprognos
Under vecka 12 gör vi en extra uppföljning av hur eleverna ligger till i förhållande till sina mål. Efter prognosen kommer handledarna att återkoppla till eleverna och er vårdnadshavare. Tillsammans med era barn och ungdomar kan ni logga in på Kunskapsporten och se över bedömningarna i EDS. Har ni sedan frågor kopplat till ämnesprognosen kontaktar ni respektive ämneslärare.
Nationella prov
Snart är det dags att starta igång perioden av nationella prov för årskurs 6 och 9. Som ni säkert redan har hört kommer Skolverket inte att kunna genomföra de digitala delar som skulle utföras på deras provplattform, och vi kommer istället att få ersättningsprov skickade till skolan för dessa delar. Vi har under hela perioden varit uppdaterade och löpande fått information från vår huvudman och Skolverket, vilket lett till att vi kunnat planera för att alla elever ska få bästa förutsättningar.
Under provdagarna bjuder skolan alla elever i årskurs 6 och 9 på frukost i cafét. Under dagarna kommer vi att göra vissa salsändringar som kan komma att påverka våra elever. Jag passar även på att påminna om att vi inte kommer att bevilja några ledigheter under de datum proven genomförs. Mer information kommer från arbetslagen.
Skolsäkerhet
Med anledning av det tragiska attentatet på Risbergska skolan i Örebro vill jag passa på att berätta hur vi arbetar med säkerhet på vår skola. All personal har under studiedagar genomfört utbildning med Lena Ljungdahl som är säkerhetsspecialist och tidigare polis i PDV – pågående dödligt våld. Vi har under dessa dagar övat på att barrikadera och hur vi gör för att gömma oss i våra lokaler. Under de kommande veckorna kommer jag tillsammans med Matilda Davidsson, som är ansvarig för PDV-arbetet på vår skola, att möta varje basgrupp och utbilda eleverna i agerande vid en attack. Träning av utrymning sker enligt plan under läsåret. Parallellt med detta har vi ständigt en dialog med vår huvudman kring vilka åtgärder och ändringar som eventuellt är relevanta för oss, för att öka tryggheten och säkerheten ytterligare på skolan.
På skolan fortsätter vi att arbeta med att skapa en så trygg skolgång som möjligt för våra elever. Att skapa en trygg och säker skola startar i första hand med att barnen bemöter varandra med respekt och visar förståelse för allas olikheter. Att det finns trygga vuxna på skolan som eleverna har en bra relation till och förtroende för är givetvis också en nyckelfaktor. Vi är många vuxna på skolan som finns här för eleverna. Våra PH-samtal, där vi skapar relationer med alla våra elever, är en viktig del i det förebyggande arbetet.
Jag vill också betona att vi hela tiden fortsätter att arbeta med att skapa en trygg skolmiljö och ha en öppen dialog med alla våra elever. Vi uppmuntrar elever att prata med oss om de känner oro eller behöver stöd, och vi finns tillgängliga för samtal. Om ni har några frågor eller funderingar är ni alltid välkomna att kontakta mig.
Kunskapsskolans vetenskapliga råd
Kunskapsskolan har ett vetenskapligt råd som består av fyra forskare inom utbildningsområdet. Rådet har funnits sedan 2019 och träffas två gånger per läsår. I fördjupade samtal möts forskning och praktik och vi på Kunskapsskolan får feedback och vägledning.
Syftet med Kunskapsskolans vetenskapliga råd är bland annat att stärka kontaktytorna mellan forskning och praktik och att fördjupa och bredda samtalet kring utbildning, pedagogik, didaktik, elevhälsa med mera. Inom Kunskapsskolan är det centralt med en stark vetenskaplig grund inom allt vi gör. Genom vetenskapliga perspektiv från rådet kan vi erbjuda en undervisning i framkant där eleverna trivs och får de bästa möjliga förutsättningar att nå sina mål.
Under rådets senaste träff låg fokus på datadriven skolutveckling, alltså hur vi kan använda information från enkäter, betyg, klassrumsobservationer och liknande för att identifiera utvecklingsområden och säkerställa god kvalitet, inom Kunskapsskolan centralt såväl som på respektive skola.
Medlemmarna i rådet deltar under två års tid. Det ger forskarna möjlighet att ta del av Kunskapsskolans verksamhet och på olika sätt bidra med erfarenheter från sina forskningsfält. Många forskare har genom åren bidragit och med sina vetenskapliga perspektiv stöttat Kunskapsskolans verksamhet. Idag består Kunskapsskolans vetenskapliga råd av:
- Karim Hamza (ordförande), professor i naturvetenskapsämnernas didaktik vid Stockholms universitet. Deltar i nätverksprojektet Komparativ didaktik och professionell utveckling för lärare där de utvecklar teoretiska och metodologiska grunder för didaktisk forskning.
- Linda Fälth, professor vid Linnéuniversitetet, med forskningsintresse kring läsning, läsutveckling, läs- och skrivsvårigheter och dyslexi. Undervisar i Grundlärarprogrammets F–3 samt Fritidshemsinriktning, Speciallärarutbildningen och Specialpedagogutbildningen. Linda har även en central roll i den pågående läroplansutredningen.
- Robert Thornberg, är professor vid Linköpings universitet och forskar om mobbning, kränkningar och sociala relationer i skolan. Robert är en mycket välciterad forskare inom sitt fält, såväl nationellt som internationellt.
- Niclas Rönnström, är lektor vid Stockholms universitet och forskar kring pedagogiskt och kommunikativt ledarskap med fokus på skola och utbildning. Niclas har stor erfarenhet av att driva förbättringsarbete på skolor.
Läsåret 25/26
Kalendarium för nästa läsår är under arbete och jag återkommer så fort vi har datum för skolstart och skolavslutning klara. Höstlov vecka 44, sportlov vecka 8 och påsklov vecka 15 är redan klara.
Nu ser vi fram emot våren och fina framgångsrika lärstunder tillsammans!
Vänliga hälsningar
Anna Cervin
Rektor, Kunskapsskolan Motala
Tel: 0733-173454
anna.cervin@kunskapsskolan.se
Vill du läsa fler rektorsbrev? Du hittar alla läsårets rektorsbrev under aktuellt där du kan filtrera på rektorn har ordet.