Rektorn har ordet januari - Kunskapsskolan Nyköping

Rektor Matilda Granath berättar om händelser på skolan.

Januari 2025

Hej!

Nu har vi startat igång vårterminen 2025. Även om det är skönt med ledighet så är återgången till rutiner och vardag i alla fall hos mig välkommen. Terminsstart innebär också att det är utvecklingssamtal där eleverna tillsammans med handledare och vårdnadshavare går igenom de uppsatta målen och diskuterar olika strategier för att nå dem.

Vi har väldigt drivna elevrådsordförande på skolan som träffar elevrådet regelbundet under läsåret. Det kommer många bra förslag därifrån som vi jobbar vidare tillsammans med. Under hösten har elevrådet bland annat drivit igenom ett inspelningsbås för att underlätta inför redovisningar. De har också kommit med kloka tankar kring vårt schema samt möblering. En fråga som elevrådet har lyft gäller studieron, där både de och vi medarbetare ser att vi kan förbättra oss. Eleverna hade bra förslag och vi kommer att arbeta vidare med att förbättra studieron ytterligare. Överlag upplever både eleverna och vi medarbetare att det är bra studiero men självklart finns det tillfällen och platser under dagen där den kan bli bättre. Elevrådet har också tagit fram ett antal teman som de kommer att diskutera under terminen. Bland annat kommer de att diskutera studiero, återkoppling och rastaktiviteter. Det ska bli spännande och intressant att fortsätta utveckla skolan tillsammans med våra elever under resten av läsåret!

Skolinspektionens skolenkät
Nu har Skolenkäten från Skolinspektionen startat. Vårdnadshavare på Kunskapsskolan ges möjlighet att svara och det gör ni enklast genom att gå in på någon av nedan länkar:
https://svara.origogroup.com/skolinspektionen/vh/2QcUXX

https://www.skolinspektionen.se/skolenkaten
använder ni denna länk behöver ni ange ange koden 2QcUXX

Enkäten besvaras också av pedagogisk personal på skolan och av elever i årskurs 5 och 8. Eleverna får möjlighet att besvara enkäten under skoltid. Om du av någon anledning inte vill att ditt barn svarar så vill vi att du meddelar handledaren omgående.

Skolinspektionen genomför enkäten varje år men vi på Kunskapsskolan får den vartannat år. Samtliga skolhuvudmän i Sverige genomför enkäten i syfte att utvärdera skolornas verksamheter och bidra till alla elevers rätt till god utbildning i en trygg miljö. Det är viktigt för oss att vi får en hög svarsfrekvens så att resultatet blir tillförlitligt och så att vi kan utvärdera och utveckla vår verksamhet för att bli ännu bättre. Vi ber dig därför ägna några minuter att besvara frågorna. Du har några veckor på dig att genomföra enkäten och båda vårdnadshavarna ges möjlighet att besvara den. Kunskapsskolan genomför också en egen enkät varje år, mer information om den kommer senare i vår.

Kunskapsskolans vetenskapliga råd
Kunskapsskolan har ett vetenskapligt råd som består av fyra forskare inom utbildningsområdet. Rådet har funnits sedan 2019 och träffas två gånger per läsår. I fördjupade samtal möts forskning och praktik och vi på Kunskapsskolan får feedback och vägledning.

Syftet med Kunskapsskolans vetenskapliga råd är bland annat att stärka kontaktytorna mellan forskning och praktik och att fördjupa och bredda samtalet kring utbildning, pedagogik, didaktik, elevhälsa med mera. Inom Kunskapsskolan är det centralt med en stark vetenskaplig grund inom allt vi gör. Genom vetenskapliga perspektiv från det vetenskapliga rådet kan vi erbjuda en undervisning i framkant där eleverna trivs och får de bästa möjliga förutsättningar att nå sina mål.

Under rådets senaste träff låg fokus på datadriven skolutveckling, alltså hur vi kan använda information från enkäter, betyg, klassrumsobservationer och liknande för att identifiera utvecklingsområden och säkerställa god kvalitet, inom Kunskapsskolan centralt såväl som på respektive skola.

Medlemmarna i rådet deltar under två års tid. Det ger forskarna möjlighet att ta del av Kunskapsskolans verksamhet och på olika sätt bidra med erfarenheter från sina forskningsfält. Många forskare har genom åren bidragit i rådet och med sina vetenskapliga perspektiv stöttat Kunskapsskolans verksamhet. Idag består Kunskapsskolans vetenskapliga råd av:

  • Karim Hamza (ordförande), professor i naturvetenskapsämnernas didaktik vid Stockholms universitet. Deltar i nätverksprojektet Komparativ didaktik och professionell utveckling för lärare där de utvecklar teoretiska och metodologiska grunder för didaktisk forskning.
  • Linda Fälth, professor vid Linnéuniversitetet, med forskningsintresse kring läsning, läsutveckling, läs- och skrivsvårigheter och dyslexi. Undervisar i Grundlärarprogrammets F–3 samt Fritidshemsinriktning, Speciallärarutbildningen och Specialpedagogutbildningen. Linda har även en central roll i den pågående läroplansutredningen.
  • Robert Thornberg, är professor vid Linköpings universitet och forskar om mobbning, kränkningar och sociala relationer i skolan. Robert är en mycket välciterad forskare inom sitt fält, såväl nationellt som internationellt.
  • Niclas Rönnström, är lektor vid Stockholms universitet och forskar kring pedagogiskt och kommunikativt ledarskap med fokus på skola och utbildning. Niclas har stor erfarenhet av att driva förbättringsarbete på skolor

Avslutningsvis är ni varmt välkomna att besöka vårt öppna hus imorgon, lördag mellan klockan 10.00 och 13.00.

Med hopp om ett fortsatt gott samarbete även denna termin!

Vänliga hälsningar,
Matilda Granath
matilda.granath@kunskapsskolan.se

Vill du läsa fler rektorsbrev? Du hittar alla läsårets rektorsbrev under aktuellt där du kan filtrera på rektorn har ordet.

© Kunskapsskolan i Sverige AB 2018