
Rektorn har ordet maj - Kunskapsskolan Nyköping
Rektor Matilda Granath berättar om händelser på skolan.
Hej!
Vårterminen går, som vanligt, i en rasande fart och vi är redan inne på de sista veckorna på läsåret. Den senaste tiden har vi hunnit med både barkbåtsrace för årskurs 4 och årskurs 5 har besökt Barnkulturcentrum och testat på att skära med laser. Årskurs 6 och 9 har nu genomfört alla sina nationella prov. Årskurs 8 har fått se estetprogrammets musikal, haft besök av Nyköpings ungdomsmottagning och fått lyssna på en HBTQ-föreläsning. Fullt upp som ni märker!
Vårt elevstödsteam har genomfört ett utbyte med en av Kunskapsskolans partnerskolor. Teamet har besökt en skola i Nederländerna och fått inblick i hur de arbetar med hälsofrämjande arbete. Till hösten ska vi ta emot besök från den nederländska skolan, vilket vi ser mycket fram emot.
I vårt arbete med att upprätthålla en trygg skolmiljö ingår systematiska, förebyggande insatser. En del av detta var en planerad kontroll, utförd i samarbete med polisen och deras hundförare, som bekräftade att skolan är fri från narkotika.
Samtidigt som vi knyter ihop säcken och färdigställer allt inför det stundande sommarlovet så planeras det för fullt inför nästa läsår. I veckan har vi tagit emot våra nya elever som ska börja årskurs 4 och 7 och vi är i stort sett klara med vår antagning inför nästa läsår.
Elev- och föräldraenkäten
Tack till alla er som besvarade vår enkät. Era svar betyder mycket i vårt kontinuerliga arbete att utveckla skolan och vi har redan påbörjat analysarbetet av resultatet.
Det är glädjande att ni vårdnadshavare fortfarande upplever en generellt hög nöjdhet med oss som skola. Vi ser en minskning på 3% av de som svarat fyra eller fem i enkäten, men snittet ligger på 4.09 av 5. Vi ser däremot en minskning av nöjdheten med utvecklingssamtalet, vilket vi haft uppe för diskussion med föräldrarådet och nu har som fokusområde att utveckla framåt. Vi kommer fortsätta att analysera området studiero, där resultaten ger lite olika indikationer beroende på respondent.
Information om Skolinspektionens granskning av Kunskapsskolan
Som jag tidigare informerat om så har Skolinspektionen genomfört en granskning på ett urval av Kunskapsskolans skolor. Myndigheten har nu fattat beslut, och vi vill därför informera om vad det innebär för oss.
Myndigheten konstaterar att vår pedagogiska modell i grunden fungerar väl, men att vi administrativt i schemaläggningen behöver bli tydligare med hur tiden fördelas mellan enskilda ämnen i de ämnesövergripande passen. I praktiken handlar det om att vi i våra pass inom SO och NO behöver redovisa tidsfördelningen för varje specifikt ämne mer detaljerat än tidigare.
Vad betyder det för vår skola? Vi använder nu de erfarenheterna för att säkerställa att vi även på vår skola har en schemastruktur som uppfyller dessa formella krav, samtidigt som vi ger eleverna det stöd de behöver. Vårt fokus är, precis som tidigare, att kombinera hög pedagogisk kvalitet med en tydlig och trygg struktur.
Skolavslutning
Avslutningsvis vill jag bjuda in till vår traditionsenliga avslutning torsdag den 11 juni kl 16. Förhoppningsvis är vädret med oss även den här skolavslutningen, så jag tipsar er om att ta med både nära och kära och en picknickfilt. Eleverna startar dagen i sina basgrupper för gemensam promenad till vallarna. Mer detaljerad information gällande skolavslutningen kommer ni få via arbetslagets veckobrev.
Jag vill också passa på att tacka er vårdnadshavare för all feedback jag får kring det arbete vi gör. Jag tror att ett gott samarbete mellan hem och skola, i kombination med skickliga pedagoger, gör att våra elever trivs i skolan och lyckas med sina studier.
Med det sagt så tackar jag för det här läsåret och önskar er en riktigt fin sommar!
Vänliga hälsningar,
Matilda Granath
Rektor, Kunskapsskolan Nyköping