
Rektorn har ordet maj - Kunskapsskolan Örebro
Rektor Fredrik Retelius berättar om händelser på skolan.
Helt plötsligt står vi här inför ännu ett läsårsavslut.
Att tiden går fort när man jobbar i skolans värld står klart sedan länge, men det här läsåret måste gå till historien. Vi har ju knappt hunnit börja, känns det som.
Vår skolgård jämnas i skrivande stund bokstavligen med marken. Träd skövlas och områden grävs upp. Viss skräckblandad förtjusning infinner sig, där tankar ibland vandrar mellan vad vi har gett oss in på, och bilder av hur bra slutresultatet kommer att bli. Ibland är det bästa man kan göra bara att luta sig tillbaka med kaffekoppen och guppa med i resan.
Årskurs 4-5
Förberedelserna inför vår uppstart av årskurs 4-5 pågår enligt plan. Elevantagningen är klar, och intresset för årskurs 4-5 är glädjande nog stort. Det börjar klarna hur skolan ska organiseras under nästa läsår, och känslan är att vi kommer att kunna ge våra yngsta elever ett varmt och tryggt välkomnande i augusti.
Elev- och föräldraenkät
De årliga elev- och föräldraenkäterna genomfördes i mars, där eleverna och ni vårdnadshavare svarar i en skala 1-5 på frågor som handlar upplevelsen av vår skola. Resultaten har nu kommit till mig, och det är sannerligen glädjande läsning.
Elevenkäten visar ökad nöjdhet i samtliga målfrågor för vår skola, och den totala nöjdheten hos våra elever är nu bland den högst uppmätta vi haft under vår 16-åriga historia.
De största ökningarna av elevernas nöjdhet ser vi på områdena kring studiero på lektionerna, att lärarna på skolan är bra på att förklara så att de förstår, att skolarbetet är tillräckligt utmanande samt att lärarna på skolan bryr sig om vad eleverna tycker och tänker.
Elevernas nöjdhet gällande våra tre absolut viktigaste kärnfrågor fortsätter även de att öka, och är på historiska toppnivåer. 85% av eleverna svarar 4 eller 5 på frågan om skolan har bra lärare. 89% av eleverna gör detsamma på frågan om de känner sig trygga i skolan, och 81% på frågan om de trivs i skolan.
Sammanfattningsvis är årets elevenkät ett viktigt kvitto på att medarbetarnas arbete och engagemang för eleverna lönar sig, och att vi hela tiden fortsätter att utvecklas. Elever som går trygga till skolan och känner att de blir bemötta av vuxna som vill dem väl är den viktigaste ingrediensen för en lyckad skolgång.
Gällande föräldraenkäten så slog den redan föregående läsår alla våra tidigare rekord gällande er vårdnadshavares övergripande nöjdhet med vår skola. Glädjande nog så ligger nöjdheten fortfarande kvar på samma höga nivå. Vi ser ytterligare ökningar när det gäller frågorna om era barn känner sig trygga och trivs i skolan, samt att era barn har studiero på lektionerna. Vi ser en något minskad nöjdhet med utvecklingssamtalen jämfört med föregående år och där lyssnar vi gärna in era synpunkter. Har du tankar kring utvecklingssamtalen och hur de kan utvecklas så är du varmt välkommen att kontakta mig.
Starka dofter
Som känt så ska starka dofter via parfym undvikas inne på skolan av hänsyn till allergiker.
Vet du att ditt barn använder parfym, hjälp oss gärna med ett samtal om detta. Upplever vi på skolan att ditt barn använder starka dofter så skickar vi en signal hem.
Skolavslutning
Vi bjuder traditionsenligt in till vår årliga skolavslutning i stadsparken den 10 juni kl. 17.00.
Som vanligt är fint väder inkluderat i vår bokning, så ta gärna med picknickfilten samt nära och kära. Varmt välkomna!
Lovskola
För elever i årskurs 8 och 9 som inte uppnår gymnasiebehörighet så erbjuds lovskola under vecka 25-26. Väljer ni tillsammans med ert barn att tacka ja till lovskola, så är närvaro obligatoriskt.
Viktiga datum
- 11 & 13 maj - NP Matematik åk 9
- 15 maj & 1 juni - Studiedag
- 8 juni - Skoltradition: Minuten
- 9 juni - Skoltradition: Fotbollsturnering/Aktivitetsdag
- 10 juni - Skolavslutning
Vänliga hälsningar
Fredrik Retelius, rektor
Kunskapsskolan Örebro