Ansök
Om oss

Rektorn har ordet mars - Kunskapsskolan Varberg

Rektor Niklas Dahlström berättar om händelser på skolan.

11 mars 2022

Hej!

Det här brevet tänker jag att ägna åt känslor, tolkningar och mindset. Viktiga och avgörande ingredienser i vår vardag.

Februarilovet kom och gick och idag är det 19 dagar till påsklovet och därefter är det ytterligare 38 dagar till skolavslutningen! Totalt sammanlagt mindre än två månader, 57 dagar.

“Tiden går fort när man har roligt”, sa alltid min mor, men tiden verkar inte ta någon hänsyn till sinnesstämning. Den ångar på ändå. Det där kan så klart kännas stressande - att känna att man vill så mycket och att tiden är knapp. Man kanske till och med stannar hemma från skolan en dag eller två för att man är så stressad över att man är långt efter och vill jobba ikapp hemma… Ja, ibland är man inte logisk.

Jag tänker ofta på ett uttryck som blivit populärt bland idrottare och ledare när det handlar om hur man skall hantera anspänning, stress och prestationsångest när man som enskild idrottsman eller lag skall nå den uppsatta måluppfyllelsen: “Vi måste gå ut och njuta av situationen att vi har kommit så här långt och har möjligheten att uppnå något ännu bättre!”

Första gången jag hörde det kändes det obegripligt! Alla har väl någon gång hamnat i en situation där man varit för nervös för att prestera sitt allra bästa eller ens något? En förfärlig känsla. Skall man nu gå ut och njuta av den?

Men, det är en intressant och tilltalande tanke, tycker jag. Att trots att jag varit sjuk eller på annat sätt gått miste om ett sammanhang som gör att jag känner mig stressad eller orolig kan jag istället intala mig att njuta av situationen genom att varje dag veta att det på skolan finns ett uppställ av lärare med min PH i spetsen som vill att jag skall lyckas, som hjälper mig att sortera och prioritera fram en framgångsrik väg just för mig. Ett gäng lärare som förstår, stöttar och peppar. En härlig känsla att vila i, tänker jag.

För så är det. Alla på skolan vill att varje enskilt barn skall lyckas så mycket det bara är möjligt, även om vi ibland inte ser utmaningarna från exakt samma vinkel som våra elever. Som hur man uppfattar och upplever saker exempelvis.

Ungefär en gång om året brukar jag, i rektorsbrevet, ta upp en vädjan om hur du som vårdnadshavare kan möta den information du får från ditt barn när det kommer hem och berättar om vad som hänt i skolan. Speciellt när det är något riktigt tokigt som har hänt. Jag citerar mig själv: “Om det låter för otroligt för att vara sant så är det förmodligen inte sant.” Speciellt när det handlar om information i andra hand eller om någon agerat på ett sätt som är totalt emot den värdegrund eller det arbetssätt som vi står för på skolan. Då vill vi gärna ha ett mail från dig som kan lyda: “Mitt barn kom hem idag och sa att ‘X sa det här’ eller ´det här beslutet är taget’ eller ‘det här hände’. Stämmer det?”

Då har vi möjlighet att ge en större kontext. Det komplicerade är att det kan vara så att det som hänt inte alls har ägt rum eller sagt på det sätt barnet uppfattat, men att känslan av oro eller orättvisa hos barnet utifrån det som faktiskt hänt eller sagts ändå är alldeles verkligt och riktigt. Faktan är fel, men känslan är rätt, så att säga. Med en kontrollfråga från dig som vårdnadshavare om det faktiska läget gör att vi kan börja bearbeta och hjälpa ditt barn i sin upplevelse direkt och inte gå omvägen över missuppfattningen. Det är det viktigaste.

Sedan kan det vara så att det faktiskt har blivit fel och vi på skolan har en överensstämmande bild av händelsen med eleven. Då får vi bekräfta det och be om ursäkt och göra det bättre nästa gång. Påtagligt många gånger är det tyvärr så att en faktiskt händelse förvanskas lite när den känslomässigt tolkas och återberättas i nästa led. Det viktiga är att ni förstår att vi vill göra rätt varje gång. Varje medarbetare vill leva upp till det vi som skola står för i vår omsorg av ditt barn. Ibland kan metoden vara “Tough love” ibland en stor portion ren empati. Det är självklart att det går att tolka “Tough Love” bara som “Tuffhet” och ingen kärlek och “empati” som bara medkänsla och ingen styrsel eller konkretion.

Men som alltid når vi längre tillsammans. Vi finns här för ditt barn. Vi använder alla verktyg vi har i verktygslådan och vi försöker alltid använda rätt verktyg vid rätt tillfälle till rätt barn. Ge oss gärna en teaterviskning om du känner att vi behöver det.

Enkäten
Avslutningsvis vill jag bara påminna dig om att fylla i föräldraenkäten. 20 mars stänger den. Det är viktigt att vi får veta vad du tycker.

Våren är på gång och snart är det dags att börja käka allergimedicin. När jag glömmer det underhåller jag skolan med att se ut som en specialeffekt under en månad. Vi får se hur det blir i år…

Tillsammans når vi längre!
Niklas Dahlström
Rektor Kunskapsskolan Varberg

Vill du läsa fler rektorsbrev? Du hittar alla läsårets rektorsbrev under aktuellt där du kan filtrera på rektorn har ordet.

© Kunskapsskolan i Sverige AB 2018

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Läs mer om hur vi använder cookies här.