Ansök
Om oss

Kunskapsskolan Täby besöker Junibacken.

Samarbete med Junibacken ska väcka lusten att berätta en historia 

Tre kunskapsskolor har under våren jobbat med olika verk av Astrid Lindgren. Två gånger har de dessutom besökt barnkulturhuset Junibacken.
- Det var jätteroligt! Man kom in i samma värld som man var i när man var mindre. Och så fick vi vara med och skapa en improvisationsteater, säger Clara i årskurs 5, en av eleverna som deltog.

Hur berättar man egentligen en historia? En som har ett bra svar på den frågan är Astrid Lindgren. Och det har varit utgångspunkten i det litteraturfrämjande Skapande skola-projekt som kunskapsskolorna i Tumba, Spånga och Täby har arbetat med under våren.

Elever och lärare i årskurs 4 och 5 har tillsammans bestämt upplägget, som därför har sett lite olika ut från skola till skola. Gemensamt har varit att alla har djupdykt i verk av Astrid Lindgren och dessutom besökt barnkulturhuset Junibacken vid två tillfällen.

- Tanken har varit att eleverna ska få inspiration till eget skapande och ytterligare läsning, men också att jobba med sådant som berättarteknik, hur man förmedlar en historia i olika format och hur en författare arbetar, säger Helena Berggren på Kunskapsskolans pedagogik- och utvecklingsavdelning, som jobbat med projektet.

Hon berättar att femteklassarna på Kunskapsskolan Täby, under det första Junibacken-besöket, såg en teater med Astrid Lindgrens lite mindre kända berättelse Skinn Skerping. Andra gången blev det istället improvisationsteater. Då fick eleverna skapa en berättelse tillsammans med skådespelarna under föreställningens gång.

Valentin och Clara går båda i årskurs 5 på Kunskapsskolan Täby.

- Skådespelarna var superduktiga. De fick spela roller de aldrig hade gjort förut. Vi fick vara med och bestämma vad som skulle hända och till exempel göra ljud, som att en vind susade, säger Valentin och Clara fortsätter:

- Skinn Skerping är ju en spökhistoria och vi hade tänkt att vi skulle göra en spökhistoria under improvisationsteatern. Men det blev något annat och vi skrattade jättemycket, säger hon.

Clara och Valentin går i årskurs 5 på Kunskapsskolan i Täby.


”Pippi var jättebra”

Både Clara och Valentin berättar att de även fick lära sig fakta om Astrid Lindgren. Hur hon tänkte när hon byggde upp en historia, att det är viktigt med en spännande början som griper tag i läsaren och att Astrid Lindgren hämtade mycket inspiration från människor hon hade runt sig.

- Jag läste en massa Astrid Lindgren-böcker när jag var liten. Pippi var till exempel jättebra. Så det var kul att få veta mer om henne och hur hon tänkte, säger Valentin och Clara fortsätter:

- Ja, Astrid Lindgren är en väldigt bra författare och det var spännande att få lära känna hennes personlighet. 

 

Under besöket på Junibacken.


”Det roligaste projektet jag gjort”

Tanja Derblom är en svensklärare och har ansvarat för samarbetet med Junibacken från Kunskapsskolan Täby.

- Jag har varit lärare länge, men det här är verkligen det roligaste projektet jag har gjort. Pedagogerna från Junibacken var verkligen duktiga och skapade spännande upplevelser för eleverna. Men det starkaste var nog känslan direkt när vi kom innanför dörrarna. Eleverna började prata om de olika karaktärerna de såg, att de hade läst böckerna när de var små. Det var som att de fick uppleva sin yngre barndom igen, säger Tajna Derblom. 

Hon berättar att en del elever, inför det första besöket, tänkte att Junibacken bara var för yngre barn. Helena Berggren delade den upplevelsen.

- Vi hade en farhåga att de skulle tycka att det var för barnsligt. Men upplägget har verkligen bjudit in till lek och skapande och eleverna har tyckt att det har varit jättekul, säger Helena och Clara fortsätter:

- Det blev så mycket nostalgi! Många fina minnen dök upp när man tänkte på alla böcker man läst när man var liten.

 

Clara har läst många av Astrid Lindgrens böcker.


”Ökar elevernas motivation”

Helena Berggren menar att det fina med projektet har varit att det är så brett.

- Det spänner över mycket; eget skrivande, läsande, skapande och att få uppleva kultur. Junibacken är en otroligt proffsig aktör, och tillsammans med våra egna pedagoger har de verkligen motiverat och guidat eleverna genom hela processen, säger Helena Berggren.

Varför är det viktigt med den här typen av projekt?
- Det ökar elevernas motivation. Litteraturen blir mer levande och de får se hela processen kring skapandet och hur man förmedlar en litteraturupplevelse. Sedan är det också en viktig erfarenhet att få dela en litteraturupplevelse med andra. Det blir något speciellt när man jobbar med ett verk under en längre period och stannar upp och reflekterar tillsammans.

Kommer Kunskapsskolan att fortsätta att samarbeta med Junibacken nästa läsår?
- Ja, vi har redan ansökt och blivit beviljade pengar från Skapande skola för de skolor som deltog i år. Det känns verkligen roligt att kunna ge eleverna den möjligheten och förhoppningsvis kan vi fortsätta även året därpå med fler skolor, säger Helena Berggren.

Läs mer om Kunskapsskolan Täby här.

Boktips inför sommarlovet

Både Clara och Valentin tycker om att läsa. Här delar de med sig varsitt boktips inför sommarlovet.

Clara
Hungerspelen av Suzanne Collins
”Det är en bokserie som passar den som vill läsa något spännande. Men man ska nog inte vara för känslig, för böckerna innehåller en del blod och död.”

Valentin
Mysteriet på Örnklippan av Kristina Ohlsson
”Det är en spännande bok som griper tag i en. Det händer något hela tiden.”

© Kunskapsskolan i Sverige AB 2018

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Läs mer om hur vi använder cookies här.