Anders Nilsson har jobbat som lärare på Kunskapsskolan i över 20 år.

Läraren Anders: “Jag vill hjälpa alla elever utifrån deras behov”

Han har jobbat som lärare i över 20 år, men vill aldrig sluta utvecklas i sin yrkesroll. Det bästa han vet är att se glädjen hos eleverna när de förstår, och lär sig något nytt.
– Alla elever är olika. För att nå fram till alla måste jag kunna förklara på flera olika sätt, berättar Anders Nilsson, lärare i matematik och NO på Kunskapsskolan Linköping.

Anders Nilsson har jobbat länge som lärare inom Kunskapsskolan – i över 20 år. På Kunskapsskolan Linköping har han varit sedan hösten 2022 och där undervisar han i matematik och NO.

– Jag började på Kunskapsskolan Nyköping, där jag var i sex år. Sedan jobbade jag 14 år på Kunskapsskolan Norrköping. Jag trivs med vårt arbetssätt, och därför har jag stannat kvar så länge, berättar Anders Nilsson.

Sedan i höstas studerar han även till speciallärare i matematik på universitetet i Linköping parallellt med jobbet.

– Viljan att bli speciallärare är något som har mognat över tid. Jag vill utvecklas, utmana mig själv och kunna hjälpa alla elever utifrån deras behov. Mina egna barn har haft svårt med matte, det har fått mig att tänka i nya banor och få mer förståelse för att våra hjärnor är olika. Som lärare måste jag kunna förklara på olika sätt för att nå fram till alla.

Vilken egenskap tycker du är viktigast för lärarrollen?
– Att ha tålamod och förmågan att lyssna. Och att kunna fundera och tänka efter, det är en egenskap jag har utvecklat med åren. Man utvecklas hela tiden som lärare, och ju mer säker du är i din roll, desto tryggare och lugnare blir du i kontakt med eleverna. Det är en enorm fördel i undervisningen.

“Gör man inga fel lär man sig inget nytt”

Alla elever på Kunskapsskolan har personliga handledningssamtal varje vecka. Eleverna träffar då individuellt den lärare som är deras handledare för att få hjälp med att planera och prioritera skolarbetet.

Enligt Anders Nilsson leder samtalen till att han får en ökad kännedom kring eleverna och att det blir lättare för eleverna att komma och prata med honom när de behöver hjälp.

– Jag brukar jämföra de personliga handledningssamtalen med ett dataspel. I takt med att man levlar upp ändrar samtalen karaktär. I början behöver eleven mycket kontroll och stöd i hur de ska göra för att nå sina mål, då är det jag som lärare som styr samtalet. I nian kan många elever själva hålla i samtalen, och väljer vad de vill prata om varje vecka.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att få se glädjen hos eleverna när de förstår, när de lär sig något nytt. Jag är hela tiden där för elevernas skull, det är viktigt att de förstår det och ber mig om hjälp när de behöver det. Jag säger ofta till eleverna att det är när vi gör fel som vi lär oss. Gör man inga fel lär man sig heller inget nytt.

Vad får eleverna ut av att gå på Kunskapsskolan, tror du?
– De lär sig planera sin tid och ta tag i skoluppgifterna. Många av mina tidigare elever som börjat på gymnasiet berättar att de blev förvånade över att de nya klasskompisarna bara gick iväg och gjorde ingenting under håltimmarna. Själva hade de lärt sig att planera och utnyttja tiden till att bli klara med skolarbetet.

Berätta om en fint skolminne?
– När jag slutade som lärare på Kunskapsskolan Nyköping fick jag en liten bok från några elever. De hade skrivit ner olika citat från mig och blandat med sina egna tankar och berättelser. Det är en jättefin bok som jag tar fram då och då och tittar i.