Rektorn har ordet september - Kunskapsskolan Borlänge

Rektor Erica Sterkenburg berättar om händelser på skolan.

Hej!

Äntligen har ett nytt läsår startat! Vi tycker att det är väldigt roligt att träffa alla gamla elever igen och hälsa nya elever välkomna till Kunskapsskolan! Vi vill även passa på att tacka för givande utvecklingssamtal som vi haft under den första veckan.

Under inledningen av läsåret har fokus legat på trivsel och att lära känna varandra. Eleverna har haft en basgruppsdag med respektive basgrupp och en dag där elever från olika årskurser har blandats i grupper som sedan får lösa olika uppgifter, på så sätt lär eleverna känna varandra bättre och blir mer trygga i skolan.

Nytt för i år är att eleverna på högstadiet har möjlighet att boka workshops i schemat. De har dels fasta pass i de olika ämnena men en viss tid i varje ämne kommer eleven själv kunna påverka genom att boka in olika ämnesworkshops. Bokningen av dessa workshops kommer att ske tillsammans med deras handledare för att säkerställa att eleverna får rätt undervisningstid.

För nya elever och vårdnadshavare är det en del nya begrepp och funktioner att sätta sig in i hos oss på Kunskapsskolan. Vi vill därför bjuda in er till en föräldrautbildning där vi går igenom föräldrainloggen och skolans olika system. Även vårdnadshavare till elever som gått på skolan sedan tidigare är varmt välkomna! Utbildningen är onsdag 20 september kl. 17:30 -18:30. Anmäl er till erica.sterkenburg@kunskapsskolan.se.

Det finns även en digital introduktionsutbildning som ni kan hitta i följande länk.

För att öka tryggheten på skolan har vi installerat trygghetskameror i olika delar på skolan. Filmerna från dessa kameror har endast ett fåtal personer tillgång till och vi kommer att utvärdera insatsen löpande.

Om ni har frågor eller funderingar kan ni som vanligt höra av er till mig!

Hälsningar,
Erica Sterkenburg