Rektorn har ordet januari - Kunskapsskolan Borlänge

Rektor Erica Sterkenburg berättar om händelser på skolan.

Januari 2024

Hej!

Terminen har kommit igång och snart är januari förbi. Under första veckan på terminen pratade vi med eleverna om studiero och ordningsregler efter att i slutet av förra terminen märkt av en del skadegörelse. Nu upplever både vi som arbetar på skolan och Anderssons städ som vi anlitar för städningen en klar förbättring, det är vi mycket glada för!

Förra veckan hade vi besök av fyra lärare från Spanien som via ett Erasmusprojekt vill undersöka vårt arbetssätt med personligt utformad utbildning. Deras återkoppling var att de tycker att vi har en lugn skola med trevliga elever, något vi så klart håller med om!

I maj kommer de på besök igen och då kommer 16 elever att följa med dem. Anna Söderberg har frågat elever som läser spanska om de vill ta emot en av dessa elever under en vecka i sina hem. De flesta har nu en värdfamilj men vi saknar fortfarande platser för några elever. Om ni är intresserade av att vara värdfamilj kan ni höra av er till Anna Söderberg eller till mig. När man tar emot en elev i sitt hem behöver man inte kunna prata spanska utan engelska fungerar utmärkt. Som fadder kommer ditt barn få vara med på utflykter och lära känna barn från en annan kultur, vilket vi tror är mycket värdefullt!

Vi har även börjat få förfrågningar om när skolstarten kommer att ske nästa läsår. Här nedan kommer en sammanfattning av lediga dagar denna terminen samt läsårsstart läsåret 2024/2025.

Sportlov: v. 9
Studiedag: 4/3
Påsklov: v. 14
Studiedag: 10/5
Studiedag: 7/6
Skolavslutning: 12/6
Skolstart höstterminen 2024: 19/8 - 24

Ni kan som vanligt höra av er till mig om ni har frågor eller funderingar!

Hälsningar,
Erica Sterkenburg