Rektorn har ordet december - Kunskapsskolan Gävle

Tillförordnad rektor Henrik Björkman berättar om händelser på skolan.

December 2023

Hej alla där hemma!

Nu har vi kommit till terminssslut och sista rektorsbrevet för detta år.

Jag vill börja med att tacka alla våra elever, medarbetare och vårdnadshavare för en väl genomförd termin. Under terminen har vi hunnit med en hel del nya saker men också genomfört mycket av vår ordinarie verksamhet med god kvalitet.

I dagarna sattes höstens betyg och det är roligt att se elevernas kunskapsutveckling där flera årskurser har ökat sina resultat jämfört med vårterminen. Det finns dock en del att ta tag i när det gäller “onödiga” F som ingen elev ska behöva ha. Mer om detta i vårens första rektorsbrev då vi hunnit analysera resultaten lite grundligare.

Till detta läsår har vi slagit ihop ws-zonerna för SO- och NO-ämnen på högstadiet vilket gör att vi kan arbeta mer ämnesintegrerat så att eleverna får möjlighet till en bättre helhetsbild över området. Detta har gett god effekt när det gäller elevernas nöjdhet. Vi kommer fortsätta arbeta på det här viset under vårterminen och sedan utvärdera om det nya upplägget ger några effekter på elevernas resultat.

Andra nyheter är att elever i årskurs 8 och 9 nu även har ws-tid i bild, slöjd och idrott och hälsa vilket gör att de kan styra sitt schema ytterligare efter sin personliga målsättning. Tyvärr har vi haft en del tekniska bekymmer kring ws-bokningen vilket har gjort det svårt att få ut maximal effekt av systemet. Det är alltid svårt att förutse alla olika behov när det gäller nya system och ett arbete pågår för att förbättra systemet ytterligare. Allt som allt går vi mot en allt mer personligt utformad utbildning. När det gäller mellanstadiet har vi fortsatt att bygga vidare på tryggheten och att träna eleverna på ta eget ansvar. Där har ws-redaktionen genomfört en rad förändringar för att möta elevernas behov ännu bättre.

Vi startade vår elevcafeteria på högstadiet denna höst vilket blev ett populärt ställe att tillbringa sin rast på då eleverna kunde köpa lättare förtäring, låna spel och bollar. På mellanstadiet gjorde det mer sammanhållna schemat att vi kunde inför gemensamma rastaktiviteter vilket har gjort att trivseln och tryggheten har ökat. Vi märker dock att vi inte kan slå oss till ro i vårt trygghetsarbete utan har även jobbat strukturerat med främjande trygghetsarbete, bland annat med hjälp av vår elevcoach. Vi har även startat ett matråd med elever som representerar hållbarhetsrådet och elevrådet och haft ett första möte med vår matleverantör Skolfood.

När det gäller aktiviteter utanför skolområdet har vi i år igen genomfört uppskattade luciatåg på olika platser i Gävle som även uppmärksammades av SR P4.. Skol IF har deltagit i turneringar och vår forskarhjälp kring hur tången mår i Östersjön gjorde att två elever och en lärare blev inbjudna till Nobelmuséet då de deltog i en tävling för bästa informativa poster. Vi firade också att skolan fyller tio år med ett lyckat 10-årsjubileum.

Kort sagt, en händelserik termin som genomfördes på bästa sätt tack vare våra härliga elever, duktiga medarbetare och engagerade vårdnadshavare.

Nu ser vi fram emot några dagars vila och sen en spännande vårtermin som inleds med informationsmöte den 18/1 klockan 17.30-19.00 och ett öppet hus den 27/1 klockan 10.00-12.00. Känner ni till intresserade familjer som funderar på hur vår skola fungerar får ni gärna hänvisa dem hit. Naturligtvis är även vår nuvarande vårdnadshavare välkomna!

God jul och Gott nytt år önskar
Henrik Björkman
Kunskapsskolan Gävle

Följ oss gärna på Instagram: kunskapsskolangavle