Rektorn har ordet december - Kunskapsskolan Krokslätt

Rektor Emil Dolk berättar om händelser på skolan.

December 2023

Hösten har gått med en rasande fart och tänka sig att på söndag är det redan tredje advent.Vi har fått se ett vackert vinterlandskap breda ut sig under veckorna som gått. Jag fick bilder från min far i Piteå häromdagen där han hade åkt skidor och byggt snögubbar med barnbarnen. Även vi här på västkusten har kunnat njuta av snön och härliga krispiga kvällspromenader. Tyvärr har vi ju de senaste dagarna haft lite mildare väder och då även fått se majoriteten av snön töa, men jag hoppas att vi får en omgång snö till innan jul, för visst vore det väl härligt med en vit jul!

Terminen som gått kan vi sammanfatta som väldigt lyckad där vi förutom all magi som sker i klassrummen även genomfört massor av schemabrytande och roliga aktiviteter. Kunskapsolympiaden, besök på kulturkalaset för årskurs åtta, besök på Universeum för hela mellanstadiet, hajk med övernattning för niorna och höghöjdsbana för sjuorna för att nämna några få aktiviteter.

Även de muntliga delarna av nationella proven i matematik, engelska och svenska har genomförts under terminen där vi under två dagar skickade iväg övriga elever på skolan på olika aktiviteter för att skapa ett lugn för de elever som skulle genomföra dessa. Det var uppskattat både av de som genomförde proven och de som fick en aktivitetsdag med årskursen. Känslan hos de som genomförde proven har varit god, och många gick därifrån med en känsla att “detta var ju inte så farligt”.

Vi kommer även avslutningsvis hinna med en aktivitetsdag nu på fredag, en kulturdag med konsert på skolan nästa vecka samt andra roligheter för att knyta ihop terminen.
Uppfattningen vi på skolan har är att eleverna har en otroligt härlig inställning just nu och stämningen på skolan är riktigt fantastisk.

Men som sagt är det nu bara några få dagar kvar och på torsdag har vi studiedag för att summera denna termin. Det kommer bli otroligt spännande och jag ser med entusiasm fram emot att se våra fantastiska resultat. Flera år i rad har vi hamnat på ett positivt SALSA värde, det vill säga meritvärde i förhållande till vad man tror att vi borde prestera. Jag tror att vi även i år kommer att göra det!

Vi kommer ha vår skolavslutning på torsdag nästa vecka och vi kommer att spendera den basgruppsvis och med en gemensam sittning i Arenan för årskursen där elever och lärare kommer sjunga lite julsånger, kanske även ett tal från rektor om tid finns.

Som alltid börjar vårterminen med utvecklingssamtal där ni kommer få era tider hemskickade och vi har som vanligt halvdagar hela första veckan för att kunna genomföra dessa samtal på eftermiddagarna. Så alltså, skolstart den nionde januari.

Då återstår endast för mig att konstatera att “tillsammans når vi längre” och tillsammans med all personal på Kunskapsskolan Krokslätt önska er en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

Välkomna tillbaka i januari!
Emil Dolk
Rektor Kunskapsskolan Krokslätt