Rektorn har ordet februari - Kunskapsskolan Krokslätt

Rektor Emil Dolk berättar om händelser på skolan.

Februari 2024

Denna vecka vill vi passa på att hälsa alla elever, utom eleverna i nian som denna vecka är ute på PRAO, välkomna tillbaka till skolan efter ett härligt sportlov. Ett sportlov som förhoppningsvis varit fullt av olika aktiviteter och plats för återhämtning.

Själv var jag uppe i Norrland och hälsade på min far i Piteå, en vecka full av snöaktiviteter och en härlig kyla. Måndag och tisdag var det strålande sol och temperaturer ner till minus 30 grader, härligt krispigt tycker jag!

På gång
Denna vecka har, som jag skrev ovan, niorna PRAO som är en viktig del inom skolgången där eleverna får möjlighet att testa på olika yrken och yrkeskategorier.Det är en extra viktig upplevelse så här inför gymnasievalet så man får en uppfattning av vad man själv vill göra i framtiden och vad man tycker är roligt. För man ska ändå spendera rätt så stor del av sitt liv på jobbet, då är det viktigt att man får jobba med något man tycker om. Därför är det så viktigt att man tar grundskolan och gymnasiet seriöst, då är det större sannolikhet att man får sina första val i gymnasievalet och sina val till universitetet eller högskolan om man tänkt gå den vägen. Detta är något som vi pratar väldigt mycket med eleverna om och något som vi vill att eleverna ska förstå för att hjälpa sig själva och skapa en så bra grund som möjligt för framtiden.

Andra saker som händer denna vecka är att vi på torsdag kommer ha öppet hus så att alla som är intresserade kan komma och titta på vår fantastiska verksamhet. Tipsa gärna vänner och bekanta om vår skola och att de är välkomna att besöka oss på torsdag! Vi uppskattar också om ni gillar och delar våra inlägg från vår instagram då vi där visar ett axplock från vad som händer på skolan och vad vi gör under skoldagarna.

Snart kommer vi skicka ut årets enkät till er och det kommer att bli riktigt spännande att se om ni är lika nöjda i år som ni var förra året, det är i alla fall jag. Till och med ännu nöjdare då vi detta år har ännu fler fantastiska elever, gjort flera roliga utflykter, fått möjligheten att bygga två nya basgruppsrum och kunnat introducera ytterligare kollegor som bidrar till vår fantastiska skola.

Vi kommer också göra en hel del utflykter under våren. Inplanerat den närmsta tiden är ett besök på naturhistoriska museet 23/2 för årskurs 4-6, en konsert på Hvitfeldtska 6/3 för årskurs 9, musikalen Wicked 13/3 för årskurs 7 och ett teaterbesök 21/3 för årskurs 8. Vi kommer även få besök av Folktandvården för fluoridlackning 28/3, så mycket spännande har vi framför oss.

Elevernas mål
Vid terminsstart, i samband med utvecklingssamtalet, gjorde ni tillsammans med ert barns handledare en plan för terminen. Denna plan finns att se i ditt barns loggbok. Sätt dig gärna tillsammans med ditt barn och se över hur det går i skolan utifrån terminsplanen och de kommentarer som finns i EDS.

Du kommer väl ihåg att du som vårdnadshavare kan logga in i Kunskapsporten och ta del av bland annat ditt barns loggbok och EDS. Nedan kommer en påminnelse om hur du går tillväga för att logga in på Kunskapsporten. Gör så här:

1. Gå till Vardnadshavare.kunskapsskolan.se (utan www).
  2. Följ instruktionerna på sidan för att logga in med BankID.
  3. Klart!

På sidan du som vårdnadshavare först kommer till finns tips för att komma igång och hitta rätt. För dig som har fler än ett barn hos oss finns möjlighet att välja vilket av dina barn du vill se information för. Saknar du BankID kan du logga in med ditt barns inloggningsuppgifter.

Har du frågor?

Behöver du hjälp med loggboken är det en god idé att fråga ditt barn.

För teknisk support, synpunkter och förslag på förbättringar, kontakta: vardnadshavarinloggning@kunskapsskolan.se.

Nationella prov för årskurs 6 och 9
Jag vill även passa på att flagga för att vi nu går in i nationella prov tider. Före påsk kommer både årskurs 6 och 9 att hinna genomföra sina prov i svenska. Den allra bästa förberedelsen för dessa prov är att vara i skolan så mycket det bara är möjligt. Datum för de nationella proven hittar ni på Skolverkets hemsida. Ingen ledighet kommer ges under proven då de är en viktig del i vårt arbete med att säkerställa likvärdiga betyg för alla elever.

Jag vill avsluta rektorsbrevet med att påminna er om att följa Kunskapsskolan Krokslätt på Instagram, Facebook och TikTok. På detta sätt kan du få dagliga uppdateringar från vår fantastiska verksamhet och få möjligheten att få en inblick i arbetet vi på skolan gör med era fantastiska barn.

Trevlig fortsättning
Emil Dolk