Rektorn har ordet augusti - Kunskapsskolan Nacka

Tillförordnad rektor Sara Hillefors berättar om händelser på skolan.

Augusti 2023

Hej vårdnadshavare på Kunskapsskolan Nacka!

Hoppas att ni alla har haft en härlig sommar. Visst är det härligt när en ny hösttermin drar igång med förhoppningar och planer inför det nya året? Vi startar höstterminen med inskolning för våra nya elever i årskurs 6 och 7 samt några stycken i årskurs 8 nu på fredag den 18 augusti. Jag skickar här ett extra välkommen till er och uppmuntrar alla nya föräldrar att höra av sig så snabbt som möjligt om ni har frågor eller funderingar. Eftersom vi arbetar enligt en egen pedagogisk modell på Kunskapsskolan kan det även som förälder vara en del nytt att ta in i början.

Utvecklingssamtal och ny individuell utvecklingsplan
Vi inleder höstterminen med utvecklingssamtal. Tanken med att ha dem i början av terminen är för att tidigt skapa en ny individuell studieplan för den nya terminen baserat på tidigare erfarenheter och lärdomar. Vi låter också eleverna vara med och sätta upp mål, både betygsmål för terminen och slutmål i årskurs 6 och 9 eftersom forskning visar att elever når sina mål i högre grad om de är med och sätter upp dem. Det är förstås viktigt att prata om strategier, alltså hur eleverna ska uppnå målen. Utvecklingssamtalen är också ett bra tillfälle att prata om ditt barns trygghet och trivsel på skolan.

Föräldrainflytande
Ett bra sätt att följa med i ditt barns skolgång är att bestämma en tid varje vecka när ni tillsammans tittar på veckans arbetsmål i loggboken och på bedömningar i vårt elevdokumentationssystem, EDS. Du kommer enklast åt detta via ditt barns inlogg till Kunskapsporten.

Arbetslagen kommer bjuda in till tidiga föräldramöten nu i höst för att berätta om skolåret och ni får möjlighet att träffa lärare och ställa frågor.

Jag vill härmed bjuda in till Kunskapsskolan Nackas föräldracafé med syfte att ha ett närmare samarbete mellan skolan och er föräldrar, vi hoppas att vi på så sätt ska kunna samverka mer och att vi får tillfälle att besvara era frågor. Det första föräldracaféet är tisdagen den 3 oktober klockan 17.00-19.00 med fokus på Kunskapsskolans pedagogiska modell. Alla, inklusive ni som tidigare varit med i föräldrarådet, är mycket välkomna då. Vi samlas i skolans café. Det andra tillfället kommer vara den 7 november klockan 17.00-19.00 och innan innehållet fastställs kommer jag lyssna in era önskemål på första tillfället.

Rektors vision
Som ni kanske läst är jag ny rektor här på skolan då tidigare rektor Christopher Adermark fått en ny tjänst på Kunskapsskolans huvudkontor. Jag har lång erfarenhet inom Kunskapsskolan och har haft många olika roller, de senaste åren som biträdande rektor på Kunskapsskolan Tyresö och nu senast här på Kunskapsskolan Nacka i 4 år. Min vision är att Kunskapsskolan Nacka ska vara en inkluderande skola där varje elev utvecklas så långt som möjligt och har goda relationer till andra elever och medarbetare på skolan. Då tror jag att man som elev trivs i skolan och mår bra där. Jag är väldigt nöjd över mitt team av medarbetare och vet att alla kommer göra sitt bästa för att våra elever ska få ett mycket bra skolår.

Kommunikation med skolan
Följ oss på Instagram, kunskapsskolan.nacka, för att ta del av vad som händer i skolan. Vi postar flera inlägg i veckan. Läs också årskursens veckobrev som du får via mail på fredagar av ditt barns handledare. De här rektorsbreven kommer du få via mail ungefär en gång i månaden. Har du övriga frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att höra av dig. Det bästa sättet att få tag på mig är via mail och då återkommer jag antingen på telefon eller mail så fort jag har möjlighet.

Vänliga hälsningar Sara Hillefors
Tillförordnad rektor