Rektorn har ordet december - Kunskapsskolan Nacka

Tillförordnad rektor Sara Hillefors berättar om händelser på skolan.

December 2023

Hej vårdnadshavare på Kunskapsskolan Nacka!

Veckorna har gått fort efter höstlovet och vi är redan inne i december. Eleverna har jobbat bra och haft många lärtillfällen, prov och redovisningar. Det är extra roligt att se hur våra nya elever i årskurs 6 och 7 utvecklats och blir allt mer hemmastadda på skolan. Eleverna i årskurs 6 och 9 har också haft muntliga nationella prov i svenska, engelska och matematik. Nu arbetar vi aktivt för att hjälpa alla våra elever att klara sina mål och därför erbjuds vissa elever extra skoltid både före morgonsamlingen och efter återsamlingen på eftermiddagen.

Ombyggnation och utökning med årskurs F-5
Jag är så glad över att vi om 1,5 år kommer kunna erbjuda en personligt utformad utbildning även till yngre elever från förskoleklass. Kunskapsskolan Nacka blir Stockholms första Kunskapsskola för yngre elever och vi ser mycket fram emot detta. Därmed kommer vi också få en ombyggnation och renovering av befintliga lokaler samt rastmiljön vilket kommer att ge ett stort mervärde för både våra medarbetare och elever.

Elevaktiviteter i december
För att fira julen har vi några extra mysiga elevaktiviteter i december. Vi började med att fira in första advent med en “ Må bra dag” där elever i årskurs 6 och 8 tillsammans med skolans kurator hade planerat aktiviteter. Denna dag fanns det extra mycket ordnade rastaktiviteter så som filmvisning, tipspromenad och tävlingar. Hela december har vi en digital adventskalender där en basgrupp vinner lucköppningen och bjuds på julfika av tomtar samma dag. På lucia kommer vi alla få njuta av niornas luciatåg. Den 19 december har vi julpyssel och musikcafé för alla våra elever. Denna sista vecka har vi även en värderingsdag och skolårsdag med aktivitet på annan plats innan det blir dags för skolavslutning den 21 december.

Betygssättning och utvärdering till nästa utvecklingssamtal
Fredagen den 15 december har vi studiedag för att våra lärare ska registrera alla betyg. I vårt elevdokumentationssystem, EDS, kan du som förälder logga in med ditt barn för att se bedömningar och återkoppling framåt. Detta kommer ni diskutera med ert barns handledare på utvecklingssamtalen i januari.

Årskurs 9 - gymnasievalet
Nu har alla våra nior besökt gymnasiemässan och haft minst ett enskilt samtal med vår studie-och yrkesvägledare Jenny. Till er som är vårdnadshavare med barn i årskurs 9 vill jag uppmuntra er att prata om gymnasiet hemma en stund under julledigheten. Låt ditt barn lyfta detta på utvecklingssamtalet eller ett kommande PH-samtal för ytterligare stöd av skolan för att kunna göra rätt gymnasieval.

Skolans inkluderingsprojekt
Alla lärare har nu enats om några pedagogiska metoder som används på alla undervisningspass för att eleverna ska uppleva ökad studiero och trivsel. Detta innebär att lärarna organiserar lärandet utifrån en bestämd plats för varje elev samt att det ska finnas en tydlig lektionsstruktur på tavlan och en tydlig plan för arbetsmål i elevens loggbok.

Informationsmöte och öppet hus
Vi har haft två informationsmöten för nya elever och dess vårdnadshavare under hösten., Nu bjuder vi in både er föräldrar som har barn på skolan idag och intresserade föräldrar till öppet hus på skolan lördagen den 13 januari mellan klockan 10 och 12. Både barn och vuxna är så klart välkomna. Tipsa gärna vänner och bekanta om detta! Därefter kommer jag återkomma med två nya datum för vårens föräldracafé.

Kommunikation med skolan
Uppmuntra ditt barn att lyfta frågor och allt de behöver hjälp med på de personliga handledningssamtalet med handledaren.

Följ oss gärna på Instagram, kunskapsskolan.nacka, för att ta del av vad som händer i skolan. Vi postar flera inlägg i veckan. Läs också årskursens veckobrev som du får via mail på fredagar av ditt barns handledare. De här rektorsbreven kommer du få via mail ungefär en gång i månaden. Har du övriga frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att höra av dig till mig.

Hoppas vi ses på öppet hus i januari! Jag önskar er alla en riktig god jul och gott nytt år!

Jag vill också passa på att tacka er för god samverkan med skolan och våra fantastiska medarbetare.

Vänliga hälsningar Sara Hillefors
Tillförordnad rektor