Rektorn har ordet januari - Kunskapsskolan Nacka

Tillförordnad rektor Sara Hillefors berättar om händelser på skolan.

Rektorsbrev januari 2024

Hej vårdnadshavare på Kunskapsskolan Nacka!

Det är härligt att starta upp en ny skoltermin med såväl medarbetare som elever. Första veckan hade vi specialschema med utvecklingssamtal på eftermiddagarna. Under specialschemat hade eleverna introduktion och uppstart i skolämnena samt planerade sitt personliga schema och gjorde utkast på den individuella utvecklingsplanen. Hoppas att ni vårdnadshavare känner er väl insatta i ert barns skolgång och att det finns tydliga mål och strategier för terminens fortsatta arbete.

Öppet hus 13/1
Roligt att träffa flera av er föräldrar när vi hade öppet hus här på skolan då våra elever i årskurs 6 och 9 visade upp vår verksamhet för besökare. Detta var också ett värdefullt tillfälle för våra blivande elever i årskurs 6 och 7.

Elevaktiviteter i januari
Våra 6:or är med i ett schackmästerskap som heter yes2chess.se och det är roligt att se hur det bidrar till mycket spel på rasterna. I samarbete med Nacka kommun är alla våra elever i årskurs 9 med på öppen verkstad i skapande i Dieselverkstaden i Sickla. Som en del i Kunskapsskolans internationella samarbete åkte några elever och lärare i årskurs 9 till Kunskapsskolan i Indien den här veckan. Vi är jätteglada över det här utbytet och den glädje det ger till våra elever. I maj förra året var de indiska eleverna och lärarna på besök hos oss.

Skolans inkluderingsprojekt
Alla lärare har nu enats om några pedagogiska metoder som används på alla undervisningspass för att eleverna ska uppleva ökad studiero och trivsel. Detta innebär att lärarna organiserar lärandet utifrån en bestämd plats för varje elev samt att det ska finnas en tydlig lektionsstruktur på tavlan och en tydlig plan för arbetsmål i elevens loggbok.

Föräldracafé
Här kommer en inbjudan till den här terminens föräldracafé som är öppet för alla föräldrar i årskurs 6-9. Datumen är 13 februari klockan 18.00-19.30 med fokus på betygssättning samt 26 mars klockan 18.00-19.30 med fokus på skolans kvalitetsplan och utvecklingsarbete. Båda dessa teman har önskats av vårdnadshavare men det finns även utrymme för att lyfta andra frågor. Ingen föranmälan behövs utan alla är välkomna!

Kommunikation med skolan
Uppmuntra ditt barn att lyfta frågor och allt de behöver hjälp med på det personliga handledningssamtalet med handledaren.

Följ oss gärna på Instagram, kunskapsskolan.nacka, för att ta del av vad som händer i skolan. Vi postar flera inlägg i veckan. Läs också årskursens veckobrev som du får via mail på fredagar av ditt barns handledare. De här rektorsbreven kommer du få via mail ungefär en gång i månaden. Har du övriga frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att höra av dig till mig.

Vänliga hälsningar Sara Hillefors
Tillförordnad rektor