Rektorn har ordet februari - Kunskapsskolan Nacka

Tillförordnad rektor Sara Hillefors berättar om händelser på skolan.

Februari 2024

Hej vårdnadshavare på Kunskapsskolan Nacka!

Nu pågår skolterminen för fullt och det är roligt att se eleverna utvecklas både kunskapsmässigt och socialt. Eleverna arbetar med sina arbetsmål som finns i loggboken och tränar på olika strategier.

Elevaktiviteter i februari
Våra 6:or är med i ett schackmästerskap som heter yes2chess.se och de har gått vidare i turneringen och kommer fortsätta spela schack under våren.

I samarbete med Nacka kommun har våra elever i årskurs åtta varit på skolteater och sett Romeo och Julia. Våra nior har fortsatt med på skapande verkstad vid biblioteket i Dieselverkstaden i Sickla. Även våra elever i årskurs sju har gått på skolbio och sett Bullets.

Förra veckan hade vi vinterfriluftsdag med olika aktiviteter att välja på. Den här dagen är mycket uppskattad bland eleverna och en dag som eleverna ser mycket fram emot under året. Många elever valde att åka med till Romme alpin på skidresa och där hade våra idrottslärare Jonas och Jenny skidskola för de som ville. Andra elever åkte skridskor i Kungsträdgården eller spelade padel och andra racketsporter i padelhallen i Sickla. Det sista gänget var på Jump Yard i Nacka Forum och hoppade studsmatta och trampolin.

Som ordnade rastaktiviteter har vi förutom brädspel, sport på storbilds-tv och pyssel i bildsalen. I onsdags firade vi “ Vänskapsdagen” på alla hjärtans dag. Enligt elevernas egna önskemål var många klädda i rosa och rött och vi hade olika tävlingar och trivselaktiviteter.

Skolans inkluderingsprojekt
På vår senaste studiedag arbetade lärarna utifrån Helena Wallbergs bok “Lektionsdesign” och planerade sin undervisning utifrån att alla elever arbetar i olika takt och tempo med olika metoder och omfång. Vi tycker det är viktigt att varje elev får det stöd den behöver för att utvecklas så långt som möjligt. Detta var även temat när vi hade en eftermiddag tillsammans med våra klusterskolor som vi samarbetar med. Då arbetade lärarna tillsammans med lärare från Kunskapsskolorna i vårt närområde utifrån att alla elever ska ha en inkluderna lärmiljö och vad det innebär för oss.

Kunskapsskolans elev- och föräldraenkät
Nu är det snart dags för årets stora elev- och föräldraenkät. I föräldraenkäten har du som vårdnadshavare möjlighet att berätta för oss vad du tycker om skolan, vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra. Resultaten från enkäterna har stor betydelse för oss i vårt arbete med att skapa en ännu bättre skola för alla våra elever. Föräldraenkäten startar måndagen den 4 mars och sista svarsdagen är den 17 mars. Eleverna får möjlighet att svara på enkäten under skoltid. Enkäterna är anonyma och svaren sammanställs med hjälp av ett enkätverktyg. Inga redovisningar sker som innebär att det går att identifiera enskilda personer.

Jag vill uppmärksamma dig på att föräldraenkäten skickas till elevernas vårdnadshavare och till de mejladresser som lämnats till skolan, om eleven har mer än en vårdnadshavare är vi tacksamma om båda svarar på enkäten. Om du har mer än ett barn på Kunskapsskolan kommer du att få en enkät för varje barn, eftersom vi arbetar på handledarnivå med resultaten ber vi dig att besvara alla dina barns enkäter.

Föräldracafé
I tisdags hade vi läsårets första föräldracafé med temat betygssättning vilket var ett ämne som flera föräldrar önskat tidigare. Nästa föräldracafé sker 26 mars klockan 18.00-19.30 med fokus på skolans kvalitetsplan och utvecklingsarbete. Båda dessa teman har önskats av vårdnadshavare men det finns även utrymme för att lyfta andra frågor. Ingen föranmälan behövs utan alla är välkomna!

Kommunikation med skolan
Uppmuntra ditt barn att lyfta frågor och allt de behöver hjälp med på det personliga handledningssamtalet med handledaren. Titta gärna regelbundet i ditt barns digitala loggbok så kan du på ett enkelt sätt följa med i arbetsmålen för veckan och ta del av ditt barns utveckling. För att ta del av de senaste bedömningarna tittar du i EDS, vårt elevdokumentationssystem.

Följ oss gärna på Instagram, kunskapsskolan.nacka, för att ta del av vad som händer i skolan. Vi postar flera inlägg i veckan. Läs också årskursens veckobrev som du får via mail på fredagar av ditt barns handledare. De här rektorsbreven kommer du få via mail ungefär en gång i månaden. Har du övriga frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att höra av dig till mig.

Jag vill passa på att önska alla ett härligt sportlov. Vi har lovskola på måndag och tisdag under sportlovet för de elever i årskurs åtta och nio som i nuläget inte ser ut att uppnå betygskrierierna i främst engelska, svenska och matematik. Separat information om detta skickas ut till berörda vårdnadshavare från basgruppshandledarna.

Vänliga hälsningar Sara Hillefors
Tillförordnad rektor