Rektorn har ordet mars - Kunskapsskolan Nacka

Tillförordnad rektor Sara Hillefors berättar om händelser på skolan.

Mars 2024

Hej vårdnadshavare på Kunskapsskolan Nacka!

Nu närmar sig påskledigheten och eleverna arbetar för fullt med sina arbetsmål och redovisningar som ska hinnas med innan dess. Precis som med andra högtider och traditioner kommer vi även att fira påsk på skolan. Det gör vi på skärtorsdagen med tävlingar, påskpynt, påskägg och påsklunch.

Mitterminsavstämning- kunskapsutveckling och trivsel
Nu pågår de längre mitterminssamtalen för varje elev. Inför dessa samtal reflekterar eleverna över sin kunskapsutveckling hittills mot de uppsatta målen som sattes upp på utvecklingssamtalen. Till detta samtal har också varje ämneslärare tittat igenom sina elever utifrån elevens uppsatta mål för att ge återkoppling mot de uppsatta målen. Under samtalet diskuterar eleven och handledaren elevens progression hittills och därefter kan handledaren och eleven lägga upp strategier för att uppnå målen, som är själva syftet med samtalen. Ett ytterligare syfte med detta samtal är att följa upp elevens närvaro och trivsel i skolan. När samtalet har genomförts får ni vårdnadshavare ett mail med en sammanfattning. Kontakta ditt barns handledare om du har ytterligare frågor efter det här mailet.

Rastaktiviteter
Efter sportlovet började vi med påskpyssel och “prickboll” i caféet. Annars är våra brädspel mycket populära men nu börjar det bli finare väder och då är många elever utomhus igen för fotboll, basket, pingis,” king" och samlas runt borden på gräsmattan.

Nationella prov
Nu har vårens nationella prov påbörjats. Först ut var svenska för årskurs 6 och 9 samt Skolverkets ämnesprov i moderna språk årskurs 9. För att säkra att bedömningen blir rättssäker träffas våra lärare på våra klusterskolor, som vi samarbetar med, en dag efter att proven genomförts för att göra bedömningar tillsammans. Det känns viktigt att de får den tiden tillsammans eftersom de nationella proven särskilt ska beaktas inför betygssättningen.

Föräldrasamverkan
Nästa föräldracafé sker nästa vecka, 26 mars klockan 18.00-19.30, med fokus på skolans kvalitetsplan och utvecklingsarbete. Innehållet har önskats av vårdnadshavare men det finns även utrymme att lyfta andra frågor. Ingen föranmälan behövs utan alla är välkomna!

Jag vill också redan nu passa på att bjuda in till “En dag i maj” den 21 maj. Den dagen visar eleverna upp skolan och besökare får prova på olika aktiviteter och vara med på tävlingar. Separat inbjudan med tider kommer senare.

Kommunikation med skolan
Uppmuntra ditt barn att lyfta frågor och allt de behöver hjälp med på det personliga handledningssamtalet med handledaren. Titta gärna regelbundet i ditt barns digitala loggbok så kan du på ett enkelt sätt följa med i arbetsmålen för veckan och ta del av ditt barns utveckling. För att ta del av de senaste bedömningarna tittar du i EDS, vårt elevdokumentationssystem.

Följ oss gärna på Instagram, kunskapsskolan.nacka, för att ta del av vad som händer i skolan. Vi postar flera inlägg i veckan. Läs också årskursens veckobrev som du får via mail på fredagar av ditt barns handledare. De här rektorsbreven kommer du få via mail ungefär en gång i månaden. Har du övriga frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att höra av dig till mig.

Jag vill passa på att önska alla ett härligt påsklov. Vi har lovskola 2-3 april under påsklovet för de elever i årskurs åtta och nio som i nuläget inte ser ut att uppnå betygskrierierna i främst engelska, svenska och matematik. Separat information om detta skickas ut till berörda vårdnadshavare från basgruppshandledarna.

Vänliga hälsningar Sara Hillefors
Tillförordnad rektor