Rektorn har ordet februari - Kunskapsskolan Norrköping

Rektor Linda Teske berättar om händelser på skolan

Februari 2024

Vi är en bit in på vårterminen och de allra flesta utvecklingssamtal är genomförda. Vi är tacksamma för den höga närvaron på samtalen, en del av er har kommit till skolan och en del har deltagit digitalt. Jag är övertygad om att detta samarbete leder till att eleverna får ännu bättre förutsättningar att lyckas i skolan. Vi har också påbörjat antagningen av nya elever till höstens årskurs sex. Efter informationsmöten och ett välbesökt öppet hus kan vi konstatera att intresset är stort för vår skola och vi har fortsatt ett gott rykte i Norrköping med omnejd. Vi kommer att ta emot sex nya basgrupper i sexan till hösten. Jag vill passa på att tacka alla duktiga elever som har varit med och förklarat Kunskapsskolans pedagogik för alla besökare!

På medarbetarsidan har elevhälsoteamet fått förstärkning av Martin Eklind som kommer att jobba med elevstöd. Vi välkomnar också två vikarier under våren, Alva Brodersen, behörig lärare i svenska som undervisar i årskurs 6 och till samma arbetslag välkomnar vi Brian Tuure, även han behörig lärare men i matematik. Brian är också handledare för 6.2. Anledningen till dessa rekryteringar är att vi sett över organisationen och kunnat göra lite förstärkningar, Erika Pelo, som tidigare hade årskurs sex i svenska finns kvar på skolan och kan gå in och undervisa i olika grupper. Agnes, som undervisade sexorna i matematik är på väg tillbaka men kommer att ha extra bokningsbara workshops i just matematik att erbjuda under våren.

Vi har gjort en annan förändring denna termin som handlar om lokalvård. Vi har gått över till en entreprenadlösning som innebär att vi anlitar en städfirma istället för att ha egen lokalvårdare anställd på skolan. Att ha en entreprenadlösning minskar sårbarheten, ifall lokalvårdaren är sjuk så skickar företaget en ersättare. Ytterligare en fördel är att städföretaget städar skolan utanför verksamhetstid så att det alltid är välstädat och fräscht när eleverna börjar skoldagen.

Just nu har Nils- Håkan, vår IT- ansvarige, lagat alltför många trasiga elevdatorer. Vi vill uppmärksamma er på detta och betona vikten av ansvaret man har för sin cromebook. Framöver vill vi också ha hjälp av er vårdnadshavare att påminna era barn om att ladda sin dator hemma. Vi kommer inte att låna ut laddare längre eftersom de inte lämnas tillbaka. Däremot kommer det att finnas ett antal fasta laddstationer på redaktionerna.

Skol If arrangerar även i år en resa till Romme, det är ett engagerat gäng som jobbar med detta och ni har fått hem information om resan i arbetslagens veckobrev. Under vårterminen är det ju också en hel del nationella prov för årskurs sex och nio och jag vill bara påminna om att vi inte beviljar ledighet under dessa datum.

Med hopp om ett fortsatt gott samarbete även denna termin!
Vänliga hälsningar,
Linda Teske, rektor