Rektorn har ordet december - Kunskapsskolan Nyköping

Rektor Matilda Granath berättar om händelser på skolan.

December 2023

Hej!

Nu har hela höstterminen gått och framför oss väntar en välbehövlig och välförtjänt ledighet. Julstämningen infann sig verkligen härom veckan när ett gäng av våra elever bjöd på ett stämningsfullt Luciatåg för alla elever och medarbetare i Nicolaikyrkan, kanske var du som vårdnadshavare där och lyssnade. Vårt Luciafirande är en fin tradition och något som eleverna alltid ser fram emot och ett strålande exempel på Kunskapsskolans värdering Vi når längre tillsammans. Jag vill också passa på att lyfta fram och tacka Malin, Niclas och Larsan som varje år gör ett fantastiskt arbete med vår Luciakör.

Betyg
I skolans värld är de sista veckorna innan terminsslut en intensiv period för både lärare och elever. Det är mycket som ska bli klart, allt från redovisningar till prov som ska genomföras och bedömas och några tusen terminsbetyg ska sättas på ett likvärdigt och rättssäkert sätt. På skolan har vi goda rutiner för vårt arbete och lärarna stöttar varandra.

För att kunna följa ert barns utveckling är loggboken och vårt elevdokumentationssystem (EDS), bra ställen att titta i. I loggboken ser du de senaste bedömningarna och för att se alla bedömningar behöver du logga in på EDS via ditt barns konto. Kommentarerna i EDS kommer i regel efter att en uppgift är bedömd och avslutad, därför är det bäst om eleverna i god tid innan inlämning tar respons på sitt arbete för att kunna få hjälp med vad de kan utveckla. Det är också den typ av feedback som har bäst stöd i styrdokumenten och aktuell forskning om vad som har störst effekt för att utveckla elevernas lärande.

Sedan de nya bestämmelserna kom förra läsåret, kan det finnas tillfällen då det i matrisen i EDS ser ut som att ett betyg skulle bli exempelvis ett B medan eleven får terminsbetyget C. Det beror på att fler delar av undervisningen och elevens kunskaper har vägts in än bara betygskriterierna som syns i matrisen. Som vårdnadshavare är det inte alltid så lätt att hänga med på hur det fungerar med betyg och då kan jag tipsa om Skolverkets film.

Läsårstider och kalendarium
I november hade vi två välbesökta informationsmöten för intresserade elever och vårdnadshavare. De elever som var med och berättade om sin skola var verkligen fina ambassadörer och berättade på ett lugnt och tryggt sätt om hur det var när de var nya på skolan. Vi är oerhört stolta över dem! Lördag den 3 februari kommer vi att bjuda in till öppet hus där ni bland annat får möjlighet att se hur en skoldag ser ut. Tipsa gärna vänner och bekanta som är nyfikna på Kunskapsskolan om detta.

Ta gärna en titt på vår hemsida och kalendariet för våren, där hittar ni bland annat alla datum för nationella proven, studiedagar och annat matnyttigt. Vårterminen börjar igen tisdagen den 9 januari. Årskurs 4-5 börjar kl 8.20 och 6-9 kl 9.25. Tills dess hoppas jag att alla får en avkopplande ledighet.

Tack för ett fint samarbete under hösten och jag önskar er en god jul och ett gott nytt år!

Med vänlig hälsning,
Matilda Granath, rektor Kunskapsskolan Nyköping