Rektorn har ordet oktober - Kunskapsskolan Örebro

Tillförordnad rektor Fredrik Retelius berättar om händelser på skolan.

Oktober 2023

Mörkret börjar så smått åter lägga sig över landet. Tiden för såväl höstmys på soffan, som frisk och syremättad luft ner i lungorna är äntligen inne.

Här på skolan tuffar vår verksamhet på bra. Många elever och personal känner att det stundande höstlovet är välbehövligt. Vi är glada över att vårt nya system för bokning av workshop så smått börjar att sätta sig. Eleverna börjar förstå hur de ska använda sig av systemet och de tekniska bekymren börjar att minska.

Våra nya elever i årskurs 6 har lämnat sin klassundervisning och alla elever på skolan har nu ett individuellt schema. Jag är mycket imponerad av hur såväl elever som lärare i arbetslag 6 har hanterat denna första tid, som ofta är prövande för dem.

Tyvärr har pojkarnas omklädningsrum fortsatt varit utsatt för en del sabotage under hösten. Jag har varit ute och pratat med alla årskurser om detta, och lovat att pojkarna på skolan ska få ett omklädningsrum värt att vara rädd om. Vi ser nu fram emot en planerad renovering av detta rum med start vecka 44.

Skoljoggen
Den 5 oktober genomförde eleverna i årskurs 6-8 Skoljoggen. Ett lyckat arrangemang i fint väder, som även inbringade 3 534 kr i vår insamlingsbössa. Vi på Kunskapsskolan lägger till samma summa, vilket innebär att eleverna totalt samlade ihop 7 068 kr till förmån för skolidrotten i Ukraina. Tack för ert bidrag och bra jobbat alla elever som deltog!

Betygsprognos
I mitten av varje termin genomför samtliga lärare i alla ämnen en betygsprognos. Det innebär att elevernas arbete hittills under terminen sammanställs. Utifrån det gör ämneslärarna en prognos som visar om eleverna ligger i fas med sina uppsatta terminsmål eller om vi behöver göra några justeringar i undervisningen eller målsättningarna. Under PH-samtalet vecka 45 går vi igenom betygsprognosen med eleverna. Prognosen skickas även till vårdnadshavare via mail.

Antagning till nästa läsår
Jag har fått flera frågor angående hur vår antagning av nya elever kommer att se ut till nästa läsår. Som bekant för många så utökas vår verksamhet för årskurs 7-9, samtidigt som vi minskar ner i årskurs 6. Jag kan nu bekräfta att vi även läsåret 24/25 kommer att bedriva verksamhet i årskurs 6 där vi tar in cirka 45 elever fördelat på två basgrupper.

Viktiga datum
30 oktober-3 november - Höstlov
6-10 november - Genomgång av betygsprognos med elever och vårdnadshavare
16 november - Studiedag