Rektorn har ordet januari - Kunskapsskolan Örebro

Rektor Fredrik Retelius berättar om händelser på skolan.

Januari 2024

Efter julstök, nyårsfirande, snöskottning och allt annat som hör jullovet till är det skönt att äntligen få komma tillbaka till de vanliga rutinerna på jobbet igen. På skolan pågår förberedelserna för fullt för att terminsstarten ska bli så bra som möjligt för våra elever. Utvecklingssamtalen är ett viktigt avstamp inför terminen. Våra utvecklingssamtal bygger på enkla principer som gäller vid så många andra sammanhang än bara i skolan. Utvärdering av hur senaste tiden fortlöpt, och utifrån det skapa strategier för kommande närtid. Denna rutin är något som gynnar de flesta av oss i såväl yrkesliv som vardagsliv.

Betygsutfall HT23
En kort analys av terminsbetygen som kom i december visar att våra elever i jämförelse med nationella och kommunala snitt står sig fortsatt väldigt starka betygsmässigt. Vi är dock bekymrade över att andelen elever som inte når målen för E i alla ämnen ökat de senaste åren. Att en fjärdedel av eleverna i årskurs 9 så här nära målgången för grundskolan inte når målen i alla ämnen är ingenting vi lutar oss tillbaka och är nöjda med. Precis som jag beskrev ovan om utvecklingssamtalens principer gäller det för oss att först analysera och utvärdera, och därefter skapa strategier för niornas sista vårtermin så att fler når minst E i alla ämnen. En känd framgångsfaktor är god samverkan med vårdnadshavare - att ni är engagerade i era barns studier är otroligt viktigt enligt all tillgänglig forskning.

Gymnasieval
För våra elever i årskurs 9 stundar inom kort gymnasievalet. Detta ses ofta som ungdomarnas första riktiga steg in i vuxenvärlden. De gör ett val som nu på riktigt kan komma att färga deras framtid. Vår SYV Kenneth har god kontakt med eleverna och hjälper dem med allt från inloggningar och bokning av skolbesök, till funderingar kring behörighet och vilka val som passar dem. Kenneths kontaktuppgifter finns på vår hemsida.

Öppet hus
Lördag 27 januari klockan 10.00-13.00 bjuder vi in alla intresserade till öppet hus här på skolan. Årskurs 8 kommer att vara på plats och genomföra en skoldag i något förkortad tappning. Ta gärna chansen att besöka oss för att få en inblick i hur vardagen här på skolan kan se ut. Varmt välkomna!

Friluftsdag
Tisdag 30 januari kommer vi att ha en friluftsdag med vintertema. Mer information och blanketter för val av aktivitet kommer inom kort. Som alltid är en sådan här dag väderberoende, och vi håller tummarna för att detta fantastiska vinterlandskap finns kvar om några veckor.

Viktiga datum
10 januari - Skolstart