Rektorn har ordet april - Kunskapsskolan Örebro

Rektor Fredrik Retelius berättar om händelser på skolan.

April 2024

Vintergruset är bortsopat på gården, elever gör entré på skolan med solglasögon och börjar fråga om glassboxen. För mig och många fler påbörjas inom kort den stora kampen mot pollen, där acceptans och förståelse behöver visas för de som under perioden drabbas av ökad trötthet och försämrad ork. Att få leva i ett klimat med fyra så tydliga årstider som vi har i Sverige är få förunnat. Jag försöker lära mina egna barn, och pratar även då och då med elever på skolan om att uppskatta dem alla.

April är en även månad med hårt plugg enligt många elever - prov och redovisningar kommer i strid ström. Eleverna kämpar på, och jag kan inte nog belysa vikten av att även ni vårdnadshavare följer med i studierna under denna period. Läs gärna igenom veckobreven och titta i loggboken tillsammans med era barn. Låt dem berätta om de utmaningar som stundar kommande veckor.

Betygsprognoser
Betygsprognoserna för våra elever genomfördes runt påsk, och ska nu vara kommunicerade till såväl elever som er vårdnadshavare. Finns det en oro att eleven riskerar att inte nå målen i något ämne skrivs extra anpassningar in i elevens EDS, och en mer formell kontakt tas med vårdnadshavare.

Nationella prov
Vi går nu in i en period med väldigt mycket nationella prov, för både årskurs 6 och 9. Vi önskar eleverna stort lycka till, och uppmanar dem att ta med vattenflaska och ett nyttigt fika till de prov som är lite längre. I samband med genomförandet av nationella prov behöver vi på skolan då och då organisera om oss. Det kan märkas på så vis att vissa lektioner inte genomförs med sin ordinarie lärare, samt att vissa delar av skolan kan komma att stängas av för de elever som inte skriver nationella prov.

Gymnasieval
Våra kära avgångselever har nu fått sina preliminära antagningsbesked inför gymnasiet. För de elever som enligt detta besked är antagna till sitt förstahandsval, så är det nu otroligt viktigt att de inte lutar sig tillbaka och tänker att allt är klart. Erfarenheten visar att mycket kan ske under sista terminen med elevernas betyg och med gymnasieskolornas antagningsgränser. .

Skolans lärmiljö
Vi utvärderar just nu vår fysiska lärmiljö i zonerna, där eleverna har workshop. Jag

håller på att samla in elevernas åsikter, parallellt med att diskussioner förs i personalgruppen. Målet är att vi ska genomföra vissa förändringar till nästa läsår, med fokus på att ytterligare främja studiero. Alla elever har fått ett formulär i sin skolmail av mig där de har möjlighet att ge sina synpunkter. Jag har i skrivande stund fått in ett hundratal åsikter av elever som jag kommer att sammanställa och ta i beaktning innan vi beslutar om eventuella förändringar. Har du som vårdnadshavare tankar eller åsikter så är du välkommen att kontakta mig. Mina kontaktuppgifter finns på vår webbplats.

Skolavslutning
Jag passar redan nu på att göra reklam för vår traditionsenliga skolavslutning i stadsparken den 12 juni klockan 17.00. Vi har som vanligt inkluderat fint väder i vår bokning, så ta gärna med picknickfilten och bjud in övriga nära och kära.

Viktiga datum
16 & 18 april - NP Engelska åk 9