Rektorn har ordet december - Kunskapsskolan Saltsjöbaden

Rektor Åsa Ebenhart berättar om händelser på skolan.

Rektorsbrev december 2023
November har precis passerat och vi kommer in i december med julbestyr och allt vad det innebär. I skolan arbetar eleverna flitigt mot sina mål och det är en hel del arbeten och redovisningar som ska avslutas, men vi kommer såklart också hinna med lite julmys tillsammans innan det är dags för julavslutning.

Nytt upplägg för elevrådet
Vi har haft vårt första möte för vårt nya elevråd som från och med nu är indelat i fyra utskott samt en skoltidning. Kultur och aktiviteter, miljö och hållbarhet, arbetsmiljö samt mat och kost är utskotten som man kan engagera sig i. Grupperna kommer nu att fortsätta arbetet i sina utskott och det ska bli spännande att se vad de kommer att åstadkomma. Syftet är att eleverna ska bli mer delaktiga och aktiva i förslag och arbete som berör skolan och de verkar mycket entusiastiska.

Nationella prov
De muntliga nationella proven för årskurs 6 och årskurs 9 är nu avklarade och genomförandet har fungerat mycket fint för våra elever. Nästa vecka blir det uppsamling för elever som varit sjuka och efter det blir det en paus för de nationella proven till nästa termin.

Föräldraråd
I november hade vi läsårets andra föräldraråd. Tack till er som kom och tack för givande diskussioner. Vi kommer att skicka ut minnesanteckningar till alla vårdnadshavare, läs gärna för att få en inblick i vad som diskuterades. Nästa föräldraråd är onsdag 31 januari samt torsdag 25 april klockan 17.30-19.00.

Föräldrarådet har påbörjat planeringen av en gemensam aktivitet till nästa höst. Tanken är att lyfta det naturvetenskapliga och litterära fokuset under en så kallad “Nobelvecka”. Flera saker har diskuterats men en sak som efterlyses är kontakter inom forskning och vetenskap. Hör gärna av er till oss om ni har någon som kan tänka sig att delta på något sätt. Planeringen kommer fortsätta och ni kommer att få mer information framöver.

PRAO - praktisk arbetslivsorientering
Under läsåret genomför årskurs 7-9 prao och först ut är årskurs 9 som har sin praovecka vecka 50. Vår studie- och yrkesvägledare Audrey de Backer finns som stöd i processen. audrey.debacker@kunskapsskolan.se

Luciafirande
Onsdag 13 december firar vi traditionsenligt Lucia med att årskurs 4 bjuder oss på ett skönsjungande Luciatåg. Övning inför detta är i full gång. Tyvärr kan vi på grund av utrymmesskäl endast bjuda in föräldrar till årskurs 4.

Julavslutning
Julavslutningen kommer som tidigare att vara i Uppenbarelsekyrkan och ni är varmt välkomna att delta. Det brukar vara en mycket fin stund i härlig miljö där några av våra elever bjuder på sång och musik. Mer information om tider med mera kommer i årskursernas veckobrev.

Till sist
Nu fortsätter vi arbeta på och samtidigt njuta av vintervädret. Jag hoppas att vi ses på julavslutningen.

Trevlig helg!
Åsa Ebenhart, Tf rektor Kunskapsskolan Saltsjöbaden