Rektorn har ordet februari - Kunskapsskolan Saltsjöbaden

Rektor Åsa Ebenhart berättar om händelser på skolan.

Rektorsbrev februari 2024

Så har vi kommit fram till ett välförtjänt sportlov. Eleverna har med hjälp av sina lärare flitigt arbetat på mot sina mål och vi har även hunnit med att fira alla hjärtans dag och genomföra friluftsdagar. Eleverna i aktivitetsutskottet hade även planerat en dag med tema Afterski, vi hade därför idag många glada elever med skidglasögon, mössa och även stavar på sig, en härlig övergång till sportlovet.

Under sportlovet har vi lovskola på måndag och tisdag för elever i årskurs 9 som i nuläget riskerar att inte uppnå betygskriterier i främst engelska, matematik och svenska. Separat information har skickats ut till berörda elever och vårdnadshavare kring detta.

Föräldraråd
Vi har haft terminens första föräldraråd och vi tackar de representanter som kom för bra diskussioner. Vi skickar minnesanteckningar från mötet via handledarnas veckobrev så att ni alla kan hålla er uppdaterade. Nästa möte är 25 april.

Läsprojekt
Vi är mycket nöjda med att vi har valt att fokusera på läsning och vårt läsprojekt rullar på bra. Vi har redan märkt en positiv effekt, eleverna pratar mer om läsning, böcker och olika upplevelser, och de tipsar varandra om böcker. Även ni vårdnadshavare har uttryckt att det märks hemma att det är fokus på att läsa. Vecka 10-11 kommer alla årskurser att få författarbesök på skolan vilket känns spännande och vi fortsätter såklart att lyfta fram läsning i olika former.

Kunskapsskolans enkäter
Nu är det snart dags för årets stora elev- och föräldraenkät. I föräldraenkäten har du som vårdnadshavare möjlighet att berätta för oss vad du tycker om skolan, vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra. Resultaten från enkäterna har stor betydelse för oss i vårt arbete med att skapa en ännu bättre skola för alla våra elever. Föräldraenkäten startar måndagen den 4 mars och sista svarsdagen är söndagen den 17 mars. Eleverna ska svara på enkäten under skoltid. Enkäterna är anonyma och svaren sammanställs med hjälp av ett enkätverktyg. Inga redovisningar sker som innebär att det går att identifiera enskilda personer.

När enkäten startar kommer du att få ett mejl med en personlig länk till enkäten. Automatiska påminnelser skickas ut under enkätens gång så länge enkätverktyget inte har registrerat att du slutfört enkäten.

Jag vill uppmärksamma dig på att föräldraenkäten skickas till elevernas vårdnadshavare och till de mejladresser som lämnats till skolan, om eleven har mer än en vårdnadshavare är vi tacksamma om båda svarar på enkäten. Om du har mer än ett barn på Kunskapsskolan kommer du att få en enkät för varje barn, eftersom vi arbetar på handledarnivå med resultaten ber vi dig att besvara alla dina barns enkäter.

Till sist
Nu tar vi lite ledigt från skolarbetet, hoppas att ni alla får ett härligt sportlov blandat med vila och olika aktiviteter!

Trevlig helg!

Hälsningar