Rektorn har ordet mars - Kunskapsskolan Saltsjöbaden

Rektor Åsa Ebenhart berättar om händelser på skolan.

Mars 2024

Ibland känns det som att tiden rusar iväg och vi har nu kommit fram till ett välförtjänt påsklov.

Idag har vi avslutat veckan med ett elevråd med engagerade elever från våra utskott. Vi har diskuterat och lyft fram en hel del frågor, till exempel om önskemål till rastboden, förslag på önskemat, hur vi ska hjälpas åt att ta hand om vår skolmiljö och möblering. Vår skoltidning ska släppa sitt första nummer i början på april vilket vi ser fram emot.

Terminsprognos
I veckan som gått har handledare gått igenom terminsprognosen med eleverna och ni ska även få den hemskickad via mail. Vi vill särskilt poängtera att det är ett nuläge och en prognos om hur eleven ligger till i förhållande till sina mål. Det är många veckor kvar att arbeta under som såklart kan påverka prognosen både upp och ned. Veckan efter påsklovet kommer eleverna få möjlighet att ha inbokade samtal med sina ämneslärare för att få extra feedback på vad man behöver fokusera på för att nå sitt mål. Högstadiet kommer även ha ett föräldrakväll där ni vårdnadshavare har en möjlighet att träffa ämneslärare, mer information om tid och plats får ni via handledarnas veckobrev.

Under påsklovet har vi lovskola på tisdag och onsdag för elever i årskurs 9 som i nuläget riskerar att inte uppnå betygskriterierna i främst engelska, matematik och svenska. Separat information har skickats ut till berörda elever och vårdnadshavare kring detta.

Miljö och kulturvecka
Vecka 16 kommer vi att fokusera lite extra på tema miljö och kultur och detta läsår kommer vi då att ha vårstädning med skräpsamling utomhus och delta i Nacka kommuns projekt bilfria- veckan. Tanken med en bilfri vecka är att fler barn och vuxna ska prova andra sätt att ta sig till skolan än att åka bil. Om fler går och cyklar hjälps vi åt att skapa en bättre och säkrare trafikmiljö kring skolorna. Fredag 19 april klockan 07.45-10.45 finns en cykelmekaniker hos oss för att hjälpa till med service och mindre justeringar. Vi har en utmaning för varje årskurs där den basgruppen som samlar in flest poäng genom att gå och cykla vinner ett pris. Peppa gärna hemma så att alla deltar så gott det går i utmaningen.

Till sist
Nu tar vi lite ledigt från skolarbetet, hoppas att ni alla får ett härligt påsklov blandat med vila, härligt väder och olika aktiviteter, och glöm inte att läsa en bra bok!

Trevlig påskhelg!
Åsa Ebenhart, rektor