Rektorn har ordet december - Kunskapsskolan Spånga

Rektor Gunilla Persson berättar om händelser på skolan.

December 2023

Hej!

Då börjar vi närma oss ledighet för våra elever och personal och förhoppningsvis också för er. Som vanligt så har de sista dagarna varit extra intensiva inför betygssättning men nu väntar ett par skoldagar med andra aktiviteter som både lärare och elever både behöver och uppskattar.

Det har varit en fin termin med mycket studiefokus men också med flera schemabrytande aktiviteter. Årskurs 6 och 9 har genomfört de muntliga nationella proven i svenska, matematik och engelska med mycket gott resultat och även om eleverna var nervösa innan så var de flesta nöjda efteråt.

Terminsavslutning och skolstart
Höstterminen avslutas torsdagen den 21 december, klubben är stängd denna dag, och vårterminen börjar måndagen den 8 januari. Under den första skolveckan genomförs vårterminens utvecklingssamtal på eftermiddagstid, det innebär att eleverna går i skolan cirka 09.00-12.00 första skolveckan. Ni kommer få mer detaljerad information om vad som gäller för just ditt barn av ditt barns basgruppshandledare.

Antagning och informationsmöten
Vi har under de senaste veckorna genomfört två stycken informationsmöten för nya elever och föräldrar. Det har varit drygt 250 besökare fördelat på de två kvällarna, vilket vi tycker är mycket roligt. Vi kommer till läsåret 24/25 erbjuda platser i årskurs 4, 6 och 7. Antagningsprocessen börjar i slutet av januari. Vi kommer även att ha ett informationsmöte den 9 januari och också anordna ett öppet hus för årskurs 4-7 torsdagen den 18 januari klockan 18.00-20.00. Tipsa gärna vänner och bekanta om detta - och under öppet hus är så klart alla ni varmt välkomna att besöka oss också!

Stöd finns att få
Julen innebär ofta höga förväntningar om att allt ska vara toppen. Tyvärr blir det inte alltid så och därför vill jag tipsa om att det finns stöd att få. Ett par exempel är BRIS som har en chat öppen för barn under hela julen och vuxna kan till exempel gå in på 1177 för att få hjälp.

Kalendarium vt-24
8/1 Skolstart
18/1 Öppet hus 18.00-20.00 (undervisning för årskurs 4-7)
25/1 Studiedag
26/2-1/ 3 Sportlov
2-5/4 Påsklov
10/5 Lov
5/ 6 Studiedag
7/6 (kompensation för Öppet hus 18/1)
12/6 Avslutning

Preliminärt kalendarium läsåret 24/25

ht-24
16/8 Nya elever startar
19/8 Start alla elever
28/10-1/11 Höstlov
20/12 Terminsavslutning

vt-25
9/1 Skolstart alla elever
24/2-28/2 Sportlov
2/ 5 Lov
30/ 5 Lov
13/6 Skolavslutning

Då återstår det bara för mig att tacka er vårdnadshavare för ett gott samarbete den här terminen, ju mer vi kan hjälpas åt desto bättre kommer det att gå för era barn.

Jag önskar er en riktigt God jul och ett Gott Nytt År!

Med vänlig hälsning,
Gunilla Persson,