Rektorn har ordet december - Kunskapsskolan Uppsala

Rektor Elin Benson berättar om händelser på skolan.

Uppsala 1 december 2023

Hej!

Höstterminen börjar närma sig sitt slut och vi har haft en del roligt men har också mycket kul framför oss. Vi har haft friidrottsdagar på IFU Arena, vilket var väldigt uppskattat av eleverna. Vi har också firat Halloween med både tävlingar och utklädnad. Snart är det dags för Nobeldagen som vi såklart också uppmärksammar. Vi äter en finare lunch med efterrätt, pratar om nobelpristagarna på basgruppsamlingarna samt delar ut “Nobelpris” i olika ämnen. De som vill klär upp sig dagen till ära. Efter det är det dags för Lucia och julavslutning.

I slutet av höstterminen har vi också en temadag för alla årskurser. Det varierar vad årskurserna gör den dagen men till exempel kommer årskurs 7 att ha en dag som heter “Be the Hero”. Eleverna kommer att arbeta med och samtala kring hur man är en bra kompis, mobbning och språkbruk. Årskurs 9 kommer att få besök av människor som berättar om sina olika yrken och utbildningar eftersom det snart är dags för dem att söka till gymnasiet. Årskurs 4 och 5 kommer att åka till Fyrishov och bada.

Annat spännande som händer vid terminsavslut är att årskurs 6 får sina första betyg. Vår personliga handledning och kontinuerliga feedback till eleverna gör att de flesta redan innan vet vad de får för betyg. Men att få sina första betyg är ändå stort och spännande! Även årskurs 7-9 får betyg såklart. Betyget är information till elever och föräldrar om elevens aktuella läge i skolan. Betyget är en avstämning av vilka kunskaper eleven har uppvisat till och med denna termin och det sätts utifrån betygskriterierna. Betygskriterier finns upprättade för årskurs 3, 6 och 9.

Bedömningen av elevens kunskaper, till exempel i årskurs 7, inriktas mot de delar av betygskriterierna som rör det som undervisningen behandlat hittills. Det betyder att vissa av betygskriterierna inte tas med i bedömningen. Det gör också att det är möjligt för en elev att få betyg enligt hela betygsskalan. När en elev ska få sitt slutbetyg i årskurs 9 så bedöms elevens kunskaper mot alla betygskriterier.

På utvecklingssamtalet i början på vårterminen kommer ni tillsammans med elevens handledare att gå igenom terminsbetyget. Terminsbetyget kommer att ligga till grund för era diskussioner kring ditt barns nya terminsmål, vilka kunskaper dessa kräver och vilka strategier ditt barn ska använda för att nå sina mål. I de fall ditt barn inte uppnått ett eller flera av sina mål så kan det vara en signal om att strategierna behöver ändras. Men det kan också bero på att målet inte varit rimligt och behöver revideras. Orsakerna till att ditt barn inte nått sitt mål är något som diskuteras på utvecklingssamtalet.

Tveka inte att höra av er om ni har några frågor eller funderingar!

Elin Benson
Kunskapsskolan Uppsala