Rektorn har ordet februari - Kunskapsskolan Varberg

Rektor Niklas Dahlström berättar om händelser på skolan.

Februari 2024

Hej!

Första etappen av vårterminen är avklarad och vi ser fram emot ett välförtjänt sportlov för alla elever. De första sex veckorna avslutades med fredagens friluftsdag med skidåkning, pulkaåkning, korvgrillning, lekar, skridskoåkning och poängpromenad i Sjöaremossen och Åkulla.

Tidigare i veckan hade eleverna i årskurs 4 pyntat skolan med hjärtan på alla hjärtans dag. Fint!

Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen
Just nu gör kommunen kontroller på alla skolor i kommunen och i veckan var vi på Kunskapsskolan först ut. Under veckan har vi också gjort vår egen skyddsrond. Inspektör Hélen var nöjd med det hon såg, förutom att hon tyckte att vi kunde ha lite bättre ordning i vårt sopsorteringshus ute vid multiplanerna. Också vårt lokala skyddsombud var på det hela taget nöjd, så när som på en del förstörelse på skolan. Trasiga elementskydd och lite annat. Vi tar till oss av återkopplingen och kommer se över det som upptäcktes under kontrollerna.

Vår arbetsmiljö
Ibland händer olyckor, men ibland behöver vi tala om ett förändrat beteende. Jag skulle behöva er hjälp med ett par saker. Det handlar om något så banalt som nedskräpning, godisätande och omsorgen kring våra arbetsverktyg. Vi har en del bekymmer med nedskräpning och ett oaktsamt beteende på skolan där eleverna inte tar ansvar för vår gemensamma arbetsmiljö. Vi lyfter detta regelbundet med eleverna men vi ser att vi behöver er hjälp att ta ett gemensamt grepp kring problematiken. Så prata gärna med era barn där hemma, med bara en liten insats av många kan vår fina skola bli ännu finare och det behöver vi hjälpas åt med för att uppnå.

Nationella prov
Nu går allt slag i slag. Påsklovet närmar sig, men före det sätter perioden med nationella prov igång, både för sexor och nior. Min uppmaning till alla är att vara extra noga med att titta i ditt barns loggbok. En god planering borgar för att få ner stressen. Har man koll på sina studier ökar utsikten att ha koll på sin stress.

Tillsammans når vi längre!
Niklas Dahlström
Rektor Kunskapsskolan Varberg