Rektorn har ordet december - Kunskapsskolan Västerås

Tillförordnad rektor Trine Mie Mattsson berättar om händelser på skolan.

Rektorsbrev december

Hej!

December månad rullar på i hög fart och snart har vi knappt en vecka kvar av höstterminen 2023. Eleverna jobbar på för att hinna med sitt skolarbete inför ett välförtjänt jullov. December är även präglat av en del traditioner som pepparkakshusbyggartävling, Luciafirande, betygssättning, pyssel, idrottsdagar och så vidare. Allt som allt har vi en trevlig julstämning på skolan med en blandning av studiefokus och julmys.

Luciadagen startade med att elever från årskurs 4 och årskurs 9 skapade en mysig stämning i hela byggnaden när de hade Luciaframträdande. Stort tack till alla elever som var med och ett stort tack till fantastiska Helena Appelros som styrde upp det hela. Nytt för i år var även att föräldrar till eleverna i årskurs 4 och 9 fick möjlighet att se uppträdandet i Ansgarskyrkan. Det blev en lyckad och mycket trevlig kväll!

Trafik framför skolan
Tidvis är det mycket trafik framför skolan och på grund av säkerhetsskäl vill jag påminna alla föräldrar som skjutsar och hämtar sina barn om att inte köra in på vägen framför skolan.

Läsning
Inför stundande julledighet vill vi på skolan tipsa om läsning. En bra läsförståelse är viktigt för alla ämnen i skolan. En god bok är också ett bra sätt att ladda batterierna under ledigheten. På skolan har vi många bra böcker och alla elever får självklart låna hem böcker under lovet. Peppa gärna barnen där hemma för att de ska låna en bok och lyssna med ditt barn vilken bok som valts.Lästips finns även på skolans facebook och instagram.

Informationsmöten och kö
Vi har under november månad haft lyckade och välbesökta informationsmöten för elever och vårdnadshavare som står i kö till årskurs 4 och årskurs 7 med start hösten 2024. Vi kommer inom kort att erbjuda plats till de som står i kö. Köerna till hösten 2024 är långa och vet ni några som funderar på att ställa sig i kö till kommande år är det hög tid att registrera sig. Vi är naturligtvis jätteglada för vårt fina rykte och kommer att fortsätta jobba hårt under 2024 för att behålla det.

En påminnelse till alla ni som har barn som står i våra köer och har syskon på skolan - det är viktigt att ni själva fyller i att de har syskon så att syskonförturen gäller. Ni når kösystemet via vår hemsida.

Julsalong och öppet hus
Måndag den 18 december bjuder vi in alla elever och deras familjer till Julsalong på skolan. Inbjudan till detta har ni fått tidigare av Gitte Lanehed. Vi hoppas ni har möjlighet att komma och se elevernas utställningar.

Tack för denna termin
Snart är höstterminen 2023 slut och det har varit en spännande och mycket rolig termin för både mig och biträdande rektor Gitte. Vi trivs båda två väldigt bra i våra nya roller och ser fram emot vårterminen 2024.

Med detta vill jag passa på att önska er alla en fin ledighet och ett gott nytt år.

Med vänlig hälsning,
Trine Mie Mattsson