Rektorn har ordet augusti - Kunskapsskolan Ystad

Rektor Eva Borgström berättar om händelser på skolan.

Välkomstbrev läsåret 23/24

Välkomna tillbaka efter sommaren! Den riktiga högsommarvärmen uteblev i juli, men jag hoppas att ni haft en bra sommar ändå. Vi har varit igång med förberedelserna inför läsåret sedan förra veckan och det ska bli så roligt att träffa eleverna igen!

För er som är nya elever och vårdnadshavare
Så roligt att ni har valt Kunskapsskolan Ystad! Det ska bli trevligt att träffa er alla. Information kring skolstart och välkomstsamtal har gått ut till er via era blivande handledare. Om ni har övergripande frågor kring skolan så är ni alltid välkomna att höra av er till mig på eva.borgstrom@kunskapsskolan.se

Läsåret som gått
Det har gått någon månad sedan skolavslutningen som verkligen blev en dunderavslutning med publikrekord i Ystads Arena. Resultatet för årets nior blev över förväntan vad det gäller betyg i alla ämnen och behörighet till gymnasiet - över 90% av eleverna hade betyg i alla ämnen och nära på 100% är behöriga till gymnasiet. Jag är en mycket stolt rektor!

Utvärderingarna under året med elever, vårdnadshavare och medarbetare visar dock att vi har några saker att arbeta vidare med. Upplevelsen av trygghet och trivsel håller relativt hög nivå, men har minskat något sedan förra året. Eleverna vill ha större inflytande över sin utbildning än tidigare, mer studiero och önskar också att kunna påverka sitt schema i större utsträckning. Detta tar vi till oss och vi kommer att arbeta med dessa frågor under hela läsåret!

Nytt system - KED Schedule
Resultatet av utvärderingarna, tillsammans med en önskan från medarbetare och vårdnadshavare att ha stabilare närvarorapportering och schema, gör att vi lanserar ett helt nytt system i terminsstarten. Ni vårdnadshavare kommer från och med nu att anmäla ert barns frånvaro direkt från webbadressen vardnadshavare.kunskapsskolan.se.

Jag bifogar en instruktionsfilm: Instruktion frånvaroanmälan vårdnadshavare

Systemet möjliggör för oss att ha närvarorapportering under hela skoldagen och att ni får information om eventuell frånvaro i er mejl efter varje lektion. Om ni har några frågor kring detta så hör ni av er till ert barns handledare.

Det nya schemasystemet gör att eleverna bokar sina workshops en gång i veckan tillsammans med sin handledare. Eleverna får på så sätt större möjlighet att anpassa sina skoldagar till sina mål. Det sker givetvis utifrån elevens förutsättningar.

Via adressen vardnadshavare.kunskapsskolan.se kan man också som vårdnadshavare se sitt barns elevsida i elevdokumentationssystemet (EDS).

Övriga nyheter

Era barn kommer säkert komma hem och berätta att vi från och med hösten infört fasta platser för samtliga elever på alla fasta pass. Anledningen är att vi behöver hjälpa eleverna att skapa bättre studiero.

I våras informerade jag er om att sluttiden för årskurserna 7-9 kommer, på önskemål från eleverna, att justeras. En dag i veckan har vi haft en lång skoldag men från och med nu så går vi en kvart längre tisdag, onsdag och torsdag, mer detaljer har mejlats ut till samtliga vårdandshavare.

Utvecklingssamtal och terminsstart
Som ni redan fått information om från respektive arbetslag och handledare så startar terminen för årskurserna 5-6 och 8-9 med utvecklingssamtal någon av dagarna 15-17 augusti. Jag vill påminna om att det är dessa dagar som gäller för utvecklingssamtal och inte tider längre fram under terminen. Då har lärarna fullt upp med att ta hand om eleverna.

Årskurs 4 och 7 startar onsdagen den 16 augusti 09.00 och har skolan för sig själva i två dagar. De har sedan välkomstsamtal under september. Inbjudan kommer från respektive handledare.

Samtliga elever är sedan välkomna enligt ordinarie skoltider på fredagen den 18 augusti.

Det är några dagar till skolstart dock. Pressa ut det sista ur sommaren nu så ses vi snart!

Eva Borgström
Mejl: eva.borgstrom@kunskapsskolan.se