Rektorn har ordet oktober - Kunskapsskolan Ystad

Rektor Eva Borgström berättar om händelser på skolan.

Oktober 2023

Hösten har smugit sig in. Det märks på träden och i morgonluften, men annars har vi haft några fina och varma dagar. Just idag är det inte många barn ute, men annars har det varit febril aktivitet på skolgårdarna.

Läsårsstart - utmaningarnas tid
Det har gått nästan två månader sedan skolstart och det har på flera sätt varit utmanande veckor men också mycket roliga och spännande. Vi hälsade nya elever i årskurs 4, 6 och 7 välkomna i augusti och de har kommit bra in i skolan och arbetet. Det tar dock alltid tid för de nya eleverna att vänja sig vid allt det nya så vi har en bit kvar att gå innan allt är på plats.

Jag hoppas att ni upplevde utvecklingssamtalen och välkomstsamtalen som meningsfulla och framåtriktade. Handledarna vittnar om bra samtal och att det var trevligt att träffa er alla!

KED Schedule
I förra rektorsbrevet informerade jag er om vårt nya schema- och närvarosystem, KED Schedule. Jag hoppas att ni har hittat rätt i närvarossystemet och att det känns lätt att göra frånvaroanmälan när det behövs. Mejla respektive handledare om ni har några problem!

Införandet av KED Schedule innebar också en nyhet för eleverna i årskurserna 5-9 som numera bokar workshops på egen hand eller med sin handledare som hjälp. Årskurserna 5-6 har några få pass i veckan som de ska boka medan årskurserna 7-9 har 8-10 pass i veckan. Allt utifrån mognad och ålder.

Det här gör att de kan välja vilket ämne de vill lägga lite mer tid på under veckan. De elever som tycker att det är svårt att välja får hjälp av sin handledare. De elever jag pratat med tycker att bokningssystemet är jättebra, även om de efterlyser funktioner som fanns i det tidigare systemet. De vill ju gärna kunna se var kompisarna är till exempel.

Schemat syns i elevens loggbok. Där kan ni bland annat se vilka workshops ert barn har valt under föregående vecka och om de valt workshops. Några har ju kommit på att om man inte väljer alls så får man ingen frånvaro hemskickad och det är ju missvisande. I januari har vi löst det problemet med en ny funktion och under tiden håller handledarna koll.

Elevinflytande
Skolan har flera olika grupper som arbetar för elevernas trivsel och trygghet på skolan. Elevrådet är till exempel igång med dekorationerna inför Halloween och de har också tillverkat namnskyltar och kartor till skolan så det är lättare att hitta i skolan. Green Team har startat resan mot att skolan ska bli Grön Flagg-certifierad och ska snart ta fram förslag till återvinningsstationer. Ungdomsfullmäktigegruppen arbetar med att ta fram förslag till anslag som de ska söka från Ungdomsfullmäktige. Det är febril aktivitet! Ett särskilt tack till de lärare som entusiasmerar och puttar på eleverna i kulisserna.

Samråd - föräldrainflytande
Enligt Skollagen ska skolan verka för samarbete mellan hem och skola. För den samverkan används termen Samråd (tidigare Föräldraråd). Mötena ger mig mycket som rektor – det är ett tillfälle att stanna upp och reflektera över vårt arbete, tillsammans med initierade föräldrar. Gruppen bör bestå av minst en representant från varje basgrupp och vi träffas fem gånger under året för att diskutera skolfrågor. Det brukar vara trevliga och produktiva möten och jag värdesätter era åsikter och inlägg. Det är också ett tillfälle att ta tempen på verksamheten.

Ni som har varit representanter under året som gick har fortfarande er plats kvar. Om ni inte längre är intresserade av att delta så meddelar ni respektive handledare. Vi har däremot basgrupper som inte har några representanter än så hör av er till ert barns handledare om ni är intresserade av att delta.

Så fort listan har fyllts på så kallar jag till Samråd via mejlen.

Att prata om hemma
Under de senaste veckorna så har vi råkat ut för skadegörelse i omklädningsrum och grupprum och klotter på väggarna i både Flygeln, Hugohallen och Sjutillnioskolan. Vi har nu fått stänga av utrymmen för att reparera. Det är väldigt tråkigt, det kostar pengar och drar ned stämningen på skolan överlag. Prata gärna med era barn därhemma om hur de uppfattar det och att de behöver säga till en vuxen när de ser något som pågår.

Ta gärna också en diskussion om mobilen - den ska lämnas in varje morgon. Om man kommer försent så ska man gå till sin handledare och ändå lämna in mobilen.

Det var nog allt! Jag hoppas att regnet som föll i dag stannar borta i helgen så vi får lite sol på näsan. Ha några riktigt vilsamma dagar!

Tveka inte att höra av er om ni har funderingar!

Eva Borgström
Mejl: eva.borgstrom@kunskapsskolan.se